Recollint un dels suggeriments de l’Associació de Propietaris de Béns Immobles (APBI), el Govern ha posat fil a l’agulla per mirar d’incrementar el nivell de control per evitar la sobreocupació de les unitats immobiliàries, és a dir, evitar que en determinades èpoques pugui haver-hi el que es coneix com a pisos pastera.

Així, i aprofitant la necessària modificació del Reglament del Servei d’Immigració per tal d’adaptar-lo als canvis introduïts per la nova Llei per al creixement sostenible i el dret a l’habitatge, s’estableix al nou text l’obligació d’acreditar el consentiment del propietari de l’allotjament en el cas que l’ocupant no sigui titular del contracte de lloguer de la unitat immobiliària, un consentiment que s’haurà d’aportar en totes aquelles sol·licituds que es facin en el departament d’Immigració per a poder rebre els permisos de residència i treball corresponents, tal com ha explicat la titular de Justícia i Interior, Ester Molné, que ha recordat que fins ara aquest document d’autorització el podia emetre directament l’arrendatari de l’immoble.

La ministra, que ha insistit que aquesta mesura “s’adopta per evitar l’eventual sobre ocupació de pisos”, ha explicat que “arran del suggeriment” de l’Associació de Propietaris de Béns Immobles “vam adonar-nos que el reglament era millorable en aquest sentit”, i ha precisat que la nova normativa entrarà en vigor un cop es publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA), de manera que ja serevirà de cara a les noves quotes d’immigració que s’han aprovat.

Molné ha detallat també que s’han fet modificacions amb relació a les autoritzacions per a estudis i les autoritzacions de residència i treball per compte propi en el marc d’una inversió estrangera. Així mateix, també es fan certes precisions tècniques per clarificar la tramitació de certes autoritzacions d’immigració i evitar així problemes eventuals d’interpretació de la norma, com pot ser el cas dels documents que es demanen per a les autoritzacions de treball temporal o la fixació en el reglament de la vigència dels penals, que fins ara no s’indicava en la norma.

Malgrat que les modificacions aportades en aquest text afecten pocs articles, per tal de facilitar la consulta de la norma reglamentària el Govern ha optat per aprovar un nou Reglament del Servei d’Immigració, per bé que la majoria de les disposicions es mantinguin invariades en relació amb les del reglament actualment vigent, tal com ha precisat Molné.


Nova quota de permisos de treball sense residència

Davant les disposicions de la nova Llei per al creixement sostenible i el dret a l’habitatge, el Govern ha aprovat avui, en consell de ministres, una nova quota d’autoritzacions de treball sense residència, quota que deroga l’anterior i que inclou 100 permisos d’aquesta categoria.

Així, el reglament estipula que el treballador que sol·licita una autorització d’immigració sota aquesta quota ha de percebre un salari fix corresponent a la jornada legal ordinària de treball de 40 hores setmanals superior a tres vegades el salari mínim vigent durant tot el termini de la relació laboral.

A la vegada, i com ja s’havia avançat, el Govern ha acordat també una quota general d’autoritzacions d’immigració de residència i treball per compte propi, en aquest cas de 200 permisos, 50 dels quals reservats per a professionals liberals i 150 per a altres supòsits.

El text estipula que caldrà presentar una sol·licitud de reserva de l’autorització d’immigració per iniciar els tràmits de la inversió estrangera i, un cop s’hagi materialitzat la inversió constituint una societat andorrana, o participant-hi, caldrà seguir amb el procediment d’Immigració.

Vistiplau d’Interior i policia al recorregut de la manifestació

D'altra banda, el departament d’Interior i la policia han avalat el recorregut que la Coordinadora per un Habitatge Digne havia presentat per a la manifestació prevista per aquest dissabte, segons ha confirmat el ministre portaveu, Guillem Casal, que ha destacat que aquest fet “reforça el missatge” que han anat repetint les darreres setmanes, que aquesta autorització és una “decisió purament tècnica” i que “el vessant polític poc hi té a veure”.

En aquest sentit, Casal s'ha mostrat convençut que la protesta es portarà a terme “amb absoluta tranquil·litat i normalitat” com ha estat el cas d’anteriors manifestacions que han tingut lloc al país, i ha insistit que al Govern “el preocupa i l’ocupa intentar solucionar la problemàtica de l’habitatge”.

Així, i després del sí d’Interior i policia, la mobilitació  de dissabte començarà a dos quarts de vuit del vespre arrencant des de la plaça Príncep Benlloch de la capital per baixar per l’avinguda Meritxell fins a la Rotonda. Posteriorment, continuarà per l’avinguda Consell d’Europa per arribar fins a la rotonda de la Dama de Gel i, un cop allà, seguir pel carrer de la Valira i pel carrer de la Unió per anar a desembocar a la rotonda del KM0, punt final de l’itinerari.

Des de la Coordinadora per un Habitatge Digne s’ha fet una crida a la ciutadania per participar i reclamar la regulació del preu dels lloguers i més control per evitar la coneguda com a trampa del fill.