Els gossos d’Andorra ja disposen per fi d’un espai on poder córrer, jugar, fer activitat física i socialitzar sense corretges: el parc caní al Pradet de la Massana. La infraestructura, que s'ha inaugurat aquest matí tot i la pluja, compta amb un terreny tancat de 750 metres quadrats i disposa de diferents zones d’esbarjo, una font i un pipicà. De fet, s’han instal·lat fins a tres mòduls de joc per estimular la psicomotricitat dels gossos i elements naturals com ara pedres i arbres. La corporació ha indicat que ara per ara el parc no tindrà horari de tancament. El cost total del projecte ha estat de 10.000 euros que s'han revertit dels 25.000 recaptats en concepte de la taxa de tinença d'animals en benefici dels gossos, ha assenyalat la cònsol major, OlgaMolné. En aquesta línia, ha ressaltat que dels 1.286 cans que hi ha a la parròquia, 890 ja estan genotipats, això vol dir que poc més del 30% encara no tenen el genotip.
Tots els propietaris de gossos que han assistit avui a la inauguració, molts d’ells de la Massana, s'han mostrat molt contents i satisfets per aquesta nova infraestructura que permet als cans “disposar de més llibertat” i “poder socialitzar en un espai segur sense molestar ningú”. Maeva Boubis ha afegit que a banda de respondre a una necessitat és una iniciativa molt especial, ja que és el projecte guanyador del Consell d’Infants de la parròquia organitzat pels alumnes de cinquè de primària de l’escola andorrana. “M’ha agradat molt que els infants vinguessin a la inauguració i una ensinistradora de gossos els expliqués què s’ha de tenir en compte a l’hora de dur l’animal al parc”. A més, ha deixat clar, com molts dels altres propietaris, que combinaran les visites al parc amb els passejos a la muntanya. “Penso que és un bon lloc perquè el meu gos es pugui reunir amb els seus col·legues, siguin d’aquí o d’altres parròquies”, ha dit. Al seu torn, la Rebeca Roger ha indicat que el nou espai és una mostra que “cada vegada més estimem les nostres mascotes i volem el millor per a ells”. Per això ha assenyalat que les altres parròquies “haurien d’agafar exemple” i habilitar espais com el que s’ha fet a la Massana, sense deixar d’invertir en classes de responsabilitat i educació per a les persones que vulguin tenir animals. “Ara mateix hi ha una situació extrema a la gossera i a les cases d’acollida i penso que el nombre d’animals que han ingressat té a veure amb la manca d’informació i la poca empatia. Estaria bé que a banda de destinar diners a infraestructures per a les nostres mascotes, s’invertís una part per fer consciència social”. Una altra propietària, l’Andrea Reynoso, ha manifestat que per fomentar la llibertat dels gossos els parcs no són suficients, sinó que cal permetre l’accés als gossos al transport públic. “S’hauria d’incentivar el transport públic amb gossos, encara que hagin de pujar amb morrió, perquè les persones que no disposin de vehicle personal puguin dur els seus cans a la muntanya”.
Respectar l’espai del gos
A la jornada també ha assistit l’ensinistradora canina i presidenta de NAMI Associació Protectora de Gossos, Desirée Abarca, que ha explicat a petits i grans què s’ha de tenir en compte a l’hora de dur un gos a un parc caní. Abarca ha alertat que abans de dur l’animal al parc, el propietari ha de saber si el gos “té ganes d’anar-hi” i “té la capacitat de relacionar-se amb altres cans i persones”. Un cop al lloc, la porta sempre ha d’estar tancada, no se’ls ha de deixar sols dins el recinte i s’ha de “deixar que el gos explori el terreny, que olori”. Pel que fa als diferents mòduls instal·lats, l’ensinistradora recomana no forçar els animals ni obligar-los si no volen provar els mòduls i aconsella que el millor és deixar-los fer i que gaudeixin de l’espai.
D'altra banda, l'entitat que presideix ofereix serveis de passejada de gossos i ha assegurat que el nou parc caní els serà d'utilitat perquè és un espai on poden anar deslligats i això fa que sigui un lloc idoni per fer presentacions i grups socials.