
El Govern va aprovar ahir un seguit de reformes al Codi Penal que tenen com a objectiu adaptar a la normativa internacional la lluita contra la delinqüència i els nous mitjans que utilitza.
A la tornada del plenari del Moneyval, el març del 2012, en què es va adoptar el quart report de compliment per part d’Andorra de les recomanacions del GAFI, la comissió mixta les va estudiar i va proposar una part de les modificacions que ara es materialitzen. Els canvis se centren principalment en l’article 409, relatiu al blanqueig de diner, amb un redactat més pròxim a les convencions internacionals incrementant considerablement la llista de les categories d’infraccions definides pel GAFI.
Igualment, desapareix en les conductes de conversió o transmissió de diners d’origen il·lícit la figura de l’autoblanqueig com a exoneradora de responsabilitat.
D’altra banda, la signatura de l’acord monetari ha comportat la modificació i creació de normativa interna per adequar-se a les directives esmentades en els annexos de l’acord. D’una banda, s’ha operat una modificació important amb relació als delictes monetaris i, de l’altra, la creació dels nous delictes de tràfic d’influències i manipulació del mercat en matèria borsària obeeixen tant a l’acord monetari com a l’exigència del Moneyval. Aquests permetran cooperar internacionalment en la persecució d’aquestes conductes, que difícilment poden produir-se a Andorra donada l’absència d’activitat borsària, segons assenyalen des de l’executiu.
A més a més, s’ha aprofitat que es feien aquests canvis per introduir-ne altres derivats d’altres compromisos internacionals del Govern. Així, la signatura del conveni del Consell d’Europa sobre la protecció dels infants contra l’explotació i els abusos sexuals, fet a Lanzarote el 25 d’octubre del 2007, ha comportat la modificació de certs articles sobre conductes relatives a la prostitució i la pornografia en matèria de menors, ampliant el càstig a conductes com l’accés a una pàgina web on apareguin imatges de menors dedicats a activitats sexuals explícites.
També s’han fet certes modificacions en compliment de les disposicions del conveni del Consell d’Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica fet a Istanbul l’11 de maig del 2011, relatiu a les infraccions contra la integritat, la llibertat i la llibertat sexual de les dones, segons va concretar el ministre portaveu, Jordi Cinca. A títol d’exemple, es castiga el matrimoni forçat i s’estén la competència dels tribunals andorrans a les conductes fetes a l’estranger pels residents, mentre que fins ara s’estenia únicament als nacionals, i apareixen noves figures com l’assetjament o l’assetjament sexual.
El conveni del Consell d’Europa sobre la cibercriminalitat fet a Budapest el 23 de novembre del 2001 ha obligat també a castigar certs actes preparatoris de delictes contra la intimitat o el patrimoni comesos per mitjà de la informàtica.
Finalment, els operadors judicials han aportat la seva contribució proposant modificacions funcionals que han comportat la desaparició de certes contravencions penals (xec sense provisió), inusuals al país o que, tot i donar-se alguna vegada, trobaven millor solució en el camp civil o administratiu (danys per imprudència), fent realitat així el principi de mínima intervenció que regeix el dret penal. Igualment, s’introdueix la multa com a pena complementària sempre que tingui relació amb el delicte comès.
Segons Cinca, la dinàmica de temps de canvis que vivim a escala mundial fa ineludible que textos que patien poques modificacions (com el Codi Penal) puguin ser a partir d’ara objecte de modificacions perquè el país pugui, d’aquesta manera, complir amb les exigències internacionals.
Llum verda al text del conveni d’educació amb França
L’executiu va aprovar ahir, en consell de ministres, la propera signatura del conveni entre el Govern del Principat d’Andorra i el Govern de la República francesa en l’àmbit de l’ensenyament, que se signarà aquest mateix mes de juliol a París, tot i que encara no hi ha data, segons va anunciar el ministre portaveu, Jordi Cinca.
L’executiu considera que aquest text dóna continuïtat a la presència de l’ensenyament francès a Andorra, que havia estat regulada amb el conveni que va ser signat l’any 1993 amb una durada de deu anys, i posteriorment amb el Conveni entre el Govern del Principat d’Andorra i el Govern de la República francesa en l’àmbit de l’ensenyament, signat el 24 de setembre del 2003.
Així mateix, des del Govern s’assegura que amb la signatura d’aquest conveni es garanteix la qualitat als centres docents francesos pels pròxims deu anys.
Un cop s’hagi signat el conveni d’educació entre tots dos països, el Govern portarà el text al Consell General per a la seva ratificació.