El Govern, el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) i el grup de tecnologia mèdica Hologic han signat avui un conveni de col·laboració per millorar la detecció, el diagnòstic i el tractament del càncer de mama. Es tracta d’un camí obert que comportarà en el futur anar de la mà en altres àmbits de treball i de recerca i innovació mèdica com ara la sarcopènia i la salut òssia, les malalties respiratòries i l’aplicació en el diagnòstic de l’epigenètica i la intel·ligència artificial. Així ho ha explicat aquest migdia el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, acompanyat pel president d’Hologic, Jan Verstreken, i el director de l’empresa al sud d’Europa, José Yebra.
Així doncs, pel que fa al cribratge del càncer de mama, Hologic cedirà nous aparells amb les tecnologies de darrera generació i aplicarà, a més, protocols de referència que permetran millorar l’actual detecció de la malaltia i aportar coneixements als professionals que la tracten.
Acord forjat per la covid
El Govern formalitza així l’acord marc de col·laboració amb Hologic per cooperar en projectes de recerca anunciats el passat mes de maig en camps com el SARS-COV o àmbits relacionats amb el diagnòstic molecular. Aquest conveni marc té una durada d’un any amb possibilitat de pròrroga automàtica.
Va ser amb motiu de la pandèmia que el grup Hologic va aterrar al Principat. Com ha recordat Yebra i el mateix ministre, aquesta companyia va ser la que va proveir dels equipaments tècnics Grifols i els reactius per a la realització de les proves TMA. Així, des del juliol del 2020 fins al setembre passat, Hologic ha proporcionat un total de 1.068 reactius que han costat prop de cinc milions d’euros. Tot i que Hologic col·labora amb Grifols en diversos àmbits, el ministre ha volgut deixar clar que “són dues empreses diferents”.
Precisament de les sinergies sorgides durant la pandèmia, parteix la iniciativa de crear aquest acord que s’anirà concretant per a cada projecte que sorgeixi. Segons es va explicar al maig, aquest conveni no condicionarà el SAAS a utilitzar, recomanar, promocionar o comprar productes d’Hologic, excepte per a l’ús o la compra dels necessaris dels propis projectes.
Recerca i innovació
Martínez Benazet ha detallat que aquest conveni s’emmarca en la “voluntat del Govern de seguir apostant per projectes estratègics de recerca i innovació al Principat de la mà d’empreses de renom internacional, especialment en l’àmbit de la biomedicina i la biotecnologia”. En relació amb això, el ministre ha insistit que les dades obtingudes per l’aplicació de les tècniques diagnòstiques d’Hologic es compartiran amb institucions públiques europees i formaran part d’estudis que després es publicaran en revistes científiques. Per la seva banda, Verstreken ha assegurat que des de la companyia “considerem que Andorra té un bon ecosistema per a la recerca, i esperem que aquest conveni obri el camí a futures noves col·laboracions”.
Finalment, Yebra ha lloat la gestió de la crisi sanitària durant la pandèmia, la qual cosa “ens ha donat garanties de veure el SAAS i Andorra com un partner en la nostra estratègia de desenvolupament internacional”. Precisament en referència amb la línia d’investigació sobre la sarcopènia i la salut òssia, ha explicat que és un àmbit que actualment està agafant valor, no només per utilitzar la seva tecnologia puntera en la diagnosi de l’osteoporosi que tan afecta les dones, sinó també per aplicar-la a esportistes professionals d’alt nivell residents al país. “S’ha d’explorar aquesta via amb tots els professionals de l’esport que viuen aquí”, ha assegurat.
Hologic és una empresa internacional amb prop de 6.000 treballadors a 30 països i amb més de 3.000 patents globals registrades.