Govern subratlla que la resposta a l’enquesta escolar sobre sexe i addiccions és voluntària i que s’ajusta als estàndards europeus perquè justament el propòsit és comparar actituds i comportaments d’adolescents de diferents països del continent i recollir informació que permeti la realització de campanyes des del ministeri de Salut.

També fa esment que prèviament es va enviar una carta als pares i que només hi ha constància de queixes en un centre educatiu.

El treball de camp es va iniciar a mitjans del mes d’abril i ara està a la recta final, ja que les respostes  s’han d’entregar abans que acabi el curs, que ha entrat en les seves dues darreres setmanes.

L’enquesta, que té dos qüestionaris, ha estat elaborada pel grup de Sociologia d’Andorra Recerca Innovació (AR+I).
Un qüestionari és sobre salut a joves i adolescents i l’altre és sobre consum de drogues i addiccions i els dos s’emmarquen en el pla estadístic 2022-2025 previst a la llei 13/2022 del 12 de maig.  Els dos documents es van repartir de manera aleatòria entre els alumnes de tots els sistemes educatius que cursen secundària, batxillerat i formació professional.

Els arguments del Govern no acaben de convèncer alguns pares, però tampoc la directora d’Agora Andorra International School de l’Aldosa, Clara Pintat. “No comparteixo ni el contingut ni el to d’aquesta enquesta, i tampoc la manera com s’ha fet arribar als alumnes. Ens sembla inadequat, tant pels valors implícits que transmet, com per la manca de sensibilitat pedagògica que requereix una temàtica tan delicada”.

Reunió
Avui dijous s’ha convocat una reunió a l’escola massanenca entre familiars dels alumnes i els responsables de l’enquesta per intentar esvair dubtes. Des de l’escola confien que s’ofereixin les explicacions oportunes i que, de cara al futur, es treballi amb més diàleg i escolta activa amb els centres i les famílies.

En espera de la reunió, alguns dels pares de l’escola van tornar ahir a expressar el seu malestar tot reiterant que ni els professors ni les famílies no havien estat informades en cap moment. 

Consideren que els temes tractats en el qüestionari pertanyen a l’àmbit de l’educació sexual, que ha d’impartir-se de manera adaptada a l’edat dels escolars de manera progressiva i, a ser possible, en col·laboració de les mares i dels pares. Un dels pares va afirmar que “una enquesta intrusiva no és mètode pedagògic adequat”.

L’enuig és considerable i hi ha famílies que fins i tot no descarten emprendre accions legals, ja sigui de manera individual o col·lectiva, si les explicacions que han de rebre no els convencen.

Tornant al contingut de l’enquesta, el primer qüestionari, d’hàbits de salut i sexualitat, es divideix en vuit blocs. Un d’ells conté preguntes com “amb quina de les següents afirmacions t’identifiques més? Només m’atrauen les persones del meu sexe; habitualment les persones del meu sexe però alguna vegada m’atrau alguna persona de l’altre sexe; m’atrauen indistintament persones del meu sexe i de l’altre, només m’atrauen persones de l’altre sexe; no sento atracció sexual cap a cap sexe o no ho tinc clar”. També es demana, per exemple, si l’alumne ha patit alguna vegada assetjament sexual i a quin lloc l’ha patit.

La segona enquesta, sobre el consum de drogues i addiccions, també té vuit blocs en els quals es pregunta sobre situació personal i familiar, lleure i descans o consum de substàncies addictives com el tabac, l’alcohol, l’haixix i altres. A tall d’exemple, es demana a l’estudiant si els darrers 30 dies ha consumit i amb quina freqüència cigarretes electròniques, o en quin o quins llocs ha comprat tabac.