El Govern ha autoritzat definitivament a la companyia Autocars Andorra 2011 i l’empresa espanyola associada Hife a explotar  la línia entre Andorra i la Seu d’Urgell des del setembre i fins al 31 de desembre del 2025, moment en el qual expira l’autorització que té l’altra companyia que realitza el trajecte, Camino Bus. L’empresa farà viatges cada mitja hora, rebaixarà les tarifes i posarà en marxa alguns “serveis exprés” des de l’estació nacional d’autobusos de la capital i fins a l’estació de busos de la capital alturgellenca. Així ho ha anunciat avui el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné.

Han estat tres les empreses que s’han presentat al concurs. A més de la ja autoritzada també ho havia fet la Cooperativa Interurbana i Andbus. Cal recordar que Hife ja va estar fent el trajecte durant quatre mesos, des que va fer fallida Montmantell i fins al 31 de juliol passat. De fet, la companyia Autocars Andorra 2011 està controlada per exdirectius de Montmantell. Un fet, però, que per Forné no ha de portar a una repetició de la mala experiència. “Pensem que no té per què fer un mal servei [la companyia]”, ha insistit. L’important és que s’ha autoritzat una empresa andorrana, “no ens podem fixar en els accionistes”, ha subratllat. També ha volgut deixar clar que el procediment que s’ha seguit ha estat “net i ordenat” i parlat amb l’Associació de Transports públics de Viatgers d’Andorra (ATVA). Per això, considera que per part de les companyies no autoritzades no hi hauria d’haver motius per a un possible recurs. En aquest sentit, el president de l’associació, Gabriel Dallerès, s'ha limitat a comentar que caldrà veure “a futur què passa” i com funciona el servei. 

Segons ha explicat Forné, la línia que connecta amb la Seu és estratègica per a Andorra i per aquest motiu s’ha volgut potenciar, rebaixant el cost i impulsant una major freqüència. També va recordar que aquesta autorització no representa cap cost per a l’Estat.

Els detalls dels serveis
Pel que fa a les freqüències, el cap d’àrea de Transports, Ferran Molí, ha detallat que a més d’ampliar la freqüència amb un bus cada 30 minuts, també s’amplien els horaris a l’inici i al final del mateix. Així, amb la nova proposta el servei entre Andorra i la Seu d’Urgell s’iniciarà cada dia a les 7 del matí i finalitzarà a les 21.30 hores, excepte els diumenges i festius, quan el darrer bus que sortirà d’Andorra ho farà a les 20.15 hores. El servei també amplia horari de la Seu d’Urgell cap a Andorra. En aquest cas, el primer bus sortirà a les 6.30 hores i l’últim a les 21.30 hores de dilluns a dissabte, mentre que els diumenges i festius començarà a les 7 i acabarà a les 21 hores.

A més, i per donar resposta als usuaris que busquen una connexió exprés en hores punta i també per afavorir els enllaços amb altres línies de la companyia, també s’oferiran set serveis exprés que connectaran la Seu amb l’Estació Nacional d’Autobusos sense fer cap parada intermèdia. Aquest servei també es mantindrà els diumenges i festius amb cinc busos.

Quant a les tarifes, s’implementa una rebaixa del 6% per als usuaris que tenen abonaments habituals, es crea un abonament trimestral per a estudiants i s’apliquen nous descomptes, d’entre un 10% i un 20%, per a famílies nombroses i monoparentals i per a la tercera edat.

A més, per contribuir a la lluita contra el canvi climàtic i per assolir els objectius establerts per a la reducció de les emissions de CO2, un requisit exigit a la nova autorització és que els vehicles que donin aquest servei tinguin una categoria mínima Euro 6 i una antiguitat màxima de 5 anys. En aquest sentit, Molí va anunciar que els tres vehicles que operaran la línia seran híbrids nous.

En relació amb la millora de l’experiència del client, el nou servei també preveu un sistema de venda anticipada de bitllets en línia, ja sigui a través d’un web i una app; informació del servei en temps real per als usuaris; transports de mascotes; atenció a l’usuari les 24 hores, i vehicles accessibles per a persones amb diversitat funcional.

L'alcalde la Seu assegura que treballaran per rebaixar més la tarifa

Per la seva banda, l’alcalde de la Seu d’Urgell, Joan Barrera, ha manifestat la seva satisfacció davant l’anunci fet aquest migdia per part del Govern d’Andorra d’ampliar i millorar el servei de transport públic entre el Principat i la capital alturgellenca, segons han informat en un comunicat.

Barrera ha remarcat que “aquesta era una reivindicació des de ja fa força temps, des que va haver un augment de preu del bitllet, que es va duplicar, amb un servei molt deficient, amb una reducció d’horaris i una freqüència insuficient”.

“El que nosaltres reivindicàvem, com també reivindiquem actualment des del govern municipal, és que aquest servei de transport públic s’adeqüessin tant aquest horari avui anunciat com els preus del bitllet a la realitat, tenint en compte que un de cada tres viatgers són treballadors transfronterers”, ha afegit l’alcalde urgellenc.

També ha reivindicat que calia una aposta ferma pel medi ambient i el transport públic. “Quan en d’altres llocs, com l’àrea metropolitana, es feia un descompte al 50%, aquí es duplicava i es reduïa la qualitat del servei públic d’autobús. Vam reivindicar-ho i ho vam posar damunt la taula en la reunió mantinguda amb el cap de govern d’Andorra, Xavier Espot, així com també amb el secretari d’estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné”. 

Per últim, Joan Barrera ha subratllat que “ens alegrem d’aquest anunci i que les nostres reivindicacions s’hagin vist reconegudes amb l’aposta de les freqüències de 30 minuts, i una rebaixa del preu del bitllet, que de moment serà del 6%, a part dels abonaments. Nosaltres, però, seguirem treballant per aconseguir més rebaixa en el preu del bitllet a través de la participació de l’Estat i de la Generalitat”.