"Normalment hi ha molts anglesos", diu en Jordi, un dels guies de la Casa de la Vall, "però aquests dies hi ha hagut molts més andorrans". I no solament a l'antic parlament, sinó també al Consell General. Entrada gratuïta per celebrar el 33è aniversari de la Constitució! Des de la institució han comptabilitzat més 2.200 persones que des de divendres passat es van apropar als edificis no únicament per visitar-los, sinó també per gaudir i participar de les diverses activitats organitzades pel Consell, com tallers infantils, castells a la plaça i sardanes al vestíbul, ja que a fora la ventada va fer que fos gairebé inviable. A més, a la sala de l'hemicicle tothom es podia asseure on volgués, i fins i tot fer-se una fotografia a l'estrada dels síndics, amb capa i bicorn inclosos.
Uns dels que s'hi van apropar van ser l'Esther, la Laia i en Jordi –un de diferent del nostre guia–, que van portar la Maiana, la petita de la casa, perquè veiés per primera vegada dos dels edificis més emblemàtics del país. "Estem aquí per tradició", asseguraven tots tres. I és que cada any hi van per celebrar l'aniversari de Constitució, així que han pogut presenciar els canvis que s'hi han anat produint; especialment, a la Casa de la Vall. "Està molt blanca!", descrivia l'Esther referint-se a l'interior, però li agrada molt com està quedant. A més, la Maiana es va asseure a la cadira de síndic general, i s'ho va passar en gran!
Qui també era la primera vegada que visitaven els edificis eren la Maite i en Jeroen. Ell és holandès, i tots dos fa sis mesos que viuen al Principat. "Encara ho estem descobrint tot!", deien. I això és precisament el que creuen que s'ha de fer "si volem entendre la cultura i com viu la gent del país on residim". I si a això li sumes que són uns grans amants de l'art antic, doncs encara millor. Ells no van veure com era la Casa de la Vall abans de la reforma, però es van quedar meravellats de veure "tanta història en un sol lloc". A la Maite, sobretot, li va cridar especialment l'atenció la cuina, que està just a la vora de la Sala de Sessions. "Les pedres del terra, els estris, el fogó, és molt autèntic!".
També van entrar al Consell General, i a en Jeroen el va sorprendre que fos tant "modern i organitzat". Val a dir que és l’únic parlament que han visitat, així que no el poden comparar amb cap altre. Però això canviarà la setmana que ve, ja que aniran a veure el Parlament de Catalunya, "així podrem analitzar-los de veritat!". Tots dos, com a nouvinguts al país, valoren molt positivament que hagin obert les portes, "d'aquesta manera la gent es pot sentir més connectada i propera amb la institució". A més, tot i que hi va anar molta més gent del normal, "no hi havia cues ni aglomeracions com et pots trobar en altres llocs del món", i això fa que l'experiència sigui molt més profitosa i enriquidora.
Ahir també s'hi van apropar en Teo i l'Amable. Ells ja havien visitat altres vegades la Casa de la Vall, però el Consell General era la primera vegada que el veien per dins. Sobre la primera destaquen, igual que l'Esther, que "és molt més lluminosa". És més, "ara és més senzilla", diu l'Amable. Però no com a una crítica, sinó que d'aquesta manera "està tot més ben ordenat". Tot i així, els hauria agradat pujar al pis de dalt, que encara no està obert al públic així com el Tribunal Penal, però segur que estaran alerta per, quan ho habilitin, anar-hi a fer una ullada. Però una cosa són els edificis i institucions i l'altra, el 14 de març, Dia de la Constitució, i tots dos veuen amb mals ulls el fet que "alguns negocis hagin estat oberts". Els dies oficials, en principi, s'ha de fer festa nacional, i si un comerç obra, "perjudica els que no ho fan, perquè teòricament no ho poden fer, sinó tots obriríem".
I és que no tot són flors i violes, i la Sandra, que ahir també rondava pels parlaments, recordava que ella va ser una de les detractores de la Constitució del 1993. "Quan ens van plantejar de fer-la", explica, "vaig dir sí, però no a la que ens oferien". I és que "tenia la sensació que ens la van redactar des d'Espanya, i no que la vam fer nosaltres". Però, tot i les antigues desavinences de joventut, considera que la Constitució "ha ajudat que siguem la societat que som". Els andorrans "som peculiars", diu la Sandra, i "alguns diuen, de manera despectiva, que tenim lleis feudals, però a mi m'agrada el meu país". Considera que "hauríem de mirar més endins i no tant cap a les vores, que tampoc és que estiguin tan bé", sentencia.