El fet que moltes compres de vehicles es facin els mesos de desembre per Nadal o de juliol, per marxar de vacances, provoca que la inspecció tècnica de vehicles (ITV) es col·lapsi quan els toca passar la corresponent revisió, com està passant ara. 

Els concessionaris es queixen que això els fa perdre vendes quan es tracta d’un canvi de nom, ja que el propietari no farà el tracte fins que s’hagi efectuat el tràmit i el comprador voldrà que estigui al seu nom. Alguns dels concessionaris volen que en els mesos abans esmentats es pugui allargar el termini per passar la inspecció sense haver de pagar el recàrrec, tot i que alguns dels venedors de cotxes consideren que és un tema que no es vol solucionar perquè genera més ingressos a l’empresa. 

Des de la ITV expliquen que aquests mesos de punta es pot passar de les 4.000 revisions a les 5.000 –únicament matriculacions, compte a part, inspeccions per matriculacions, reformes de cotxe...–  i que les instal·lacions no han variat tot i l’augment del parc automobilístic i que el col·lapse és similar al que poden patir altres infraestructures del país com ara l’hospital, a causa de l’augment de població.

I és que aquest augment també es reflecteix a les carreteres. Les matriculacions de vehicles continuen accelerant i ja encadenen un any de creixement sostingut. Durant els darrers dotze mesos s’han matriculat al Principat 5.737 vehicles, un 13,8% més que en el mateix període anterior, quan la xifra va ser de 5.042.

Segons les dades del departament d’Estadística (6 de juliol), el 31 de desembre del 2025 hi havia 104.700 vehicles registrats a Andorra, un 3,6% més que l’any anterior, quan n’hi va haver 101.024. És la xifra més alta de la història del país.

 L’any passat gairebé un de cada quatre automòbils sotmesos a la ITV no la va superar en primera instància. Més concretament, el rebuig en una primera inspecció periòdica va ser del 23,29%, gairebé tres punts percentuals més que el 2024, quan el percentatge de rebuig de la primera inspecció va ser del 20,69%. 

 El 2024, segons les dades facilitades per Govern, es van revisar 50.022 vehicles, dels quals 38.349 van superar la prova a la primera i 11.649 van ser rebutjats. A més, es van realitzar 1.872 inspeccions no periòdiques. El 2024, el total de vehicles que es van sotmetre a primeres inspeccions periòdiques van ser 50.759, una dada similar a la de l’any passat. 

Més diferència hi ha entre les favorables i les desfavorables. De les primeres se’n van comptabilitzar 40.259 i de les segones 10.500. D’inspeccions no ordinàries se’n van fer 1.786, una dada que també es pot considerar similar a la registrada l’any passat. 
Les revisions que donen més feina són les dels vehicles amb reformes, que van dels 25 als 30 minuts, quan amb un vehicle normal duren uns 16-18 minuts. Una altra situació que provoca retards és sovint la manca de peces de recanvi als tallers que ja han de venir de l’estranger i, a més, hi ha concessionaris que han deixat de tenir representació al país.

La majoria del parc automòbil del país llueix l’etiqueta ambiental del tipus 4. Des que es va implantar aquest distintiu, un total de 68.231 vehicles s’han etiquetat, i 22.560 han rebut l’adhesiu tipus 4. La segona etiqueta més freqüent és la de tipus 5, amb 15.654 vehicles, seguida de prop per la de tipus 3, amb 13.248 distintius.

El mes de febrer es van fer públiques les tarifes per aquest any. Així, les primeres i segones inspeccions periòdiques (dins de termini) per a les categories de vehicles més habituals (L, O1, O2 i M1, excepte vehicles d’aprenentatge de les autoescoles, taxis, vehicles de lloguer amb conductor o sense, ambulàncies i assistència sanitària) passen de costar 25,55 euros a 26,25 euros. Aquest mateix cost s’aplica a l’expedició d’un duplicat de la targeta de transport per pèrdua, deteriorament o modificació de dades, i també a la utilització de la bàscula ITV, a la realització d’una prova de sonometria o al mesurament de gasos.

S’ha de recordar que els vehicles amb la ITV  caducada no poden circular fora del país.  En aquest període de vacances d’estiu si un conductor ha de passar com a data límit la inspecció el 31 de juliol tindrà com a màxim els primers quinze dies d’agost però després d’aquesta data ja no podrà sortir del país amb el vehicle amb la vinyeta de la ITV fora de vigència. Segons els càlculs que es fan  des de la ITV, cada any s’incrementa en uns 3.500 el nombre de vehicles que han d’anar fins al recinte d’Aixovall per passar la corresponent revisió.