Andorra té el repte de reconèixer i reforçar el paper de les entitats socials perquè sovint són el primer espai segur on joves i famílies s’atreveixen a explicar què els passa. D’aquí que disposar de finançament estable, aliances sòlides amb el sector privat i suport institucional no sigui només una necessitat per a les associacions, sinó una inversió en cohesió social i benestar col·lectiu. Aquest és un dels reptes de país prioritaris per a l’Associació en Defensa del Jovent en Risc d’Andorra (Adjra). I és que si es vol una Andorra que tingui cura dels seus infants i adolescents, diuen, “cal escoltar-los, donar-los veu i actuar de manera coordinada i preventiva, abans que el malestar es converteixi en una emergència”.
Precisament la millora de la coordinació entre els serveis que ofereixen els ministeris d’Educació, Salut, Afers Socials i les entitats del tercer sector també es considera clau per poder treballar de manera més integrada, compartint informació, protocols i objectius comuns, “sempre posant la persona al centre”, tal com exposa la presidenta de l’Adjra, Sandra Cano.
Una altra de les prioritats que té Andorra “és arribar abans”. Des de l’Adjra hi han insistit molt. I doncs? “Sovint les famílies i els joves amb qui treballem arriben als serveis quan la situació ja està molt avançada: hi ha patiment emocional, conflictes escolars greus o dinàmiques d’assetjament cronificades”. És per aquest motiu que Cano insisteix que la prevenció dins dels centres educatius i el suport a les famílies són les eines necessàries per a la detecció precoç de les problemàtiques que es puguin presentar. I encara s’aporta com a “gran repte” el de la salut mental. Perquè “cada cop veiem joves més angoixats, amb baixa autoestima, por al rebuig o sentiments de soledat. Cal normalitzar el fet de demanar ajuda i garantir més recursos accessibles i continuats per a l’atenció emocional i psicològica, especialment en la infància i l’adolescència”, declara Cano.
Quant als projectes de cara a aquest 2026, un dels centrals serà continuar i tancar la campanya de sensibilització sobre l’assetjament escolar iniciada l’any passat. Ho faran amb tallers i sessions de sensibilització en centres educatius i punts joves, amb espais de diàleg amb alumnat, famílies i docents, accions vinculades a dates clau com el Dia d’Internet segur i el Dia mundial de la Salut Mental.
Segons detalla la presidenta de l’Adjra, també es reforçaran els programes en l’àmbit de l’educació afectivosexual i l’ús crític de la tecnologia, amb tallers adaptats a diferents franges d’edat i sessions específiques per a famílies i professionals. La prevenció del consum de pornografia i la promoció de relacions sanes, igualitàries i respectuoses. Un altre objectiu és el de millorar la continuïtat de les intervencions. Paral·lelament, l’Adjra seguirà apostant per la sensibilització social a través de la cultura, amb activitats artístiques, xerrades i esdeveniments que ajudin a trencar estigmes i a generar conversa al voltant de la salut mental i l’assetjament escolar. Finalment, el 2026 serà també un any clau per enfortir aliances amb institucions públiques, empreses i col·laboradors habituals.
Així mateix, l’entitat seguirà treballant en tots els espais de treball proposats pel Govern i en la nova taula del Pla nacional contra les drogodependències.
Balanç del 2025
Moltes de les iniciatives d’enguany continuen les ja encetades el 2025. A més de la campanya contra l’assetjament amb concursos, tallers i debats amb joves i famíles realitzats durant l’any passat, un dels projectes destacats va ser el de la publicació del llibre El silenci de la broma, que justament recull testimonis i reflexions de professionals sobre l’assetjament escolar.
“S’ha fet comunitat”
“Estem molt contents perquè els fills arrosseguen els pares i s’ha fet comunitat”. Era d’hora i un matí de diumenge, però l’èxit de la gentada que ha participat als Serradells era d’escàndol, persones dempeus i cues per entrar. Així ho valorava la presidenta de l’Adjra, Sandra Cano, quan encara, com aquell qui diu, no havia acabat l’exhibició del Club Rítmica Serradells amb motiu de la gala benèfica organitzada a favor de l’associació. Un esdeveniment que a més del bon fer dels membres del Club, que ho donaven tot, va comptar amb l’actuació estelar d’una de les gimnastes que va representar Espanya en els Jocs Olímpics de París, Polina Berezina. També hi van assistir la ministra d’Esports, Mònica Bonell, la titular de Salut, Helena Mas, i la secretària d’Estat del ram, Cristina Pérez.
La presidenta de l’Adjra va destacar, a més, que quan va ser el torn d’explicar la tasca de l’entitat a tot el públic reunit, els nanos estaven plenament “concentrats en les activitats i l’esport”. Així que cap d’ells estava distret mirant la pantalla del mòbil. Cano també es va mostrar satisfeta davant del fet que “la gent coneix la nostra associació” quan pensava que no era pas tan coneguda. També va fer autocrítica, però, ja que el llibre sobre l’assetjament escolar El silenci de la broma, sí que era més desconegut per als participants. Tot i així, un bon grapat el van comprar. Amb la gala van aconseguir recaptar 2.198 euros que destinaran als projectes que portaran a terme durant aquest 2026, que no són pocs.