Els veïns del carrer del Bosc de Juberri tornen a queixar-se per les molèsties que ocasionen alguns dels visitants als jardins contemporanis que hi ha al costat. Hi ha autocaravanes que s’aparquen als carrers, tot i tenir el pas prohibit amb senyals o es llença brossa als vorals de la carretera i als embornals. Els veïns tenen sovint problemes per entrar i sortir de casa amb els seus vehicles mentre que els busos tenen dificultats per maniobrar i en alguns casos s’han trobat cotxes abonyegats o amb ratllades.
Les queixes, que no són noves, han servit aquesta vegada per obrir el debat i estudiar la convivència entre els punts d’interès turístic i els residents. Així ho van apuntar ahir des del Comú de Sant Julià de Lòria, que ja s’ha reunit amb els veïns de la zona i s’estan valorant possibles solucions.
Inaugurats l’any 2005, els jardins creats per una família resident a la localitat, és un dels llocs més originals d’Andorra. Estan situats a 1.250 metres d’altitud, en un vessant des d’on es pot gaudir d’unes vistes espectaculars de la vall.
Aquesta panoràmica permet contemplar una estampa clàssica de naturalesa pirinenca que contrasta sorprenentment amb uns jardins modelats per la mà de l’home. Els darrers anys, les xarxes socials han contribuït a popularitzar l’espai i, en conseqüència, el nombre de visitants amb autocars i autocaravanes inclosos que són nombrosos especialment, ara a l’estiu, o en ponts i caps de setmana.
El juny del 2022 i arran de les queixes dels veïns, el Comú va col·locar senyals per prohibir l’accés dels busos i autocaravanes al carrer del Bosc. A més, va aprovar l’eixamplament de la carretera de la Rabassa en diversos trams del poble de Juberri gràcies a la cessió de terrenys per part de privats. Es van aprofitar els treballs per fer una zona d’estacionament d’autobusos on també s’instal·len autocaravanes.
En aquest sentit, la Llei per al creixement sostenible i el dret habitatge, popularment coneguda com a òmnibus, modifica la definició dels establiments de la modalitat de càmping pel que fa a les bordes i la dels establiments de càmping dels grups glàmping i àrees d’acollida d’autocaravanes, i s’introdueix la prohibició de pernoctació i d’acampada en autocaravanes, caravanes, càmpers o qualsevol tipologia de vehicle del tipus furgoneta modificat per viatjar i allotjar-s’hi, fora dels càmpings, de les zones d’acampada, de les àrees d’estada d’autocaravanes i de les àrees d’acollida d’autocaravanes.
I a l’efecte de garantir la plena eficàcia d’aquesta darrera disposició, s’instaura un règim sancionador propi en relació amb la vulneració de la prohibició de pernoctació i d’acampada, i s’atribueix la competència inspectora i sancionadora al departament de Policia, considerant que aquest Cos ja disposa de competències en matèria d’infraccions turístiques i que, a més, la vulneració de la prohibició de pernoctació i d’acampada pot tenir també incidències en l’ordre públic i en la convivència ciutadana.
El turisme pot ser una font de dinamisme econòmic i el debat sobre els efectes positius o perniciosos és molt candent. Andorra és un país turístic tant per nombre de viatgers que es reben, com pels ingressos derivats d’aquesta activitat.
Però cal ser conseqüents amb aquesta realitat en tots els seus aspectes. En el cas dels veïns de Juberri, demanen més control per part de les autoritats. Andorra és un territori petit amb poc volum de carreteres, per la qual cosa, els cotxes dels residents, fronterers i estrangers acaben concentrant-se en els mateixos llocs. Els turistes tenen un impacte sobre la població resident especialment en aquells llocs que han triat per la qualitat de vida. Com Juberri.
Govern posa en el punt de mira les autocaravanes i els comuns
Les autocaravanes són una prioritat del ministeri de Turisme. El ministre Jordi Torres recorda que la nova llei ja va dir que les autocaravanes estan obligades a estar en una àrea habilitada o bé en una zona d’acollida, on es pot fer una estada inferior a 24 hores i no s’hi pot passar la nit. “Llavors, nosaltres ara hem treballat en uns rètols indicatius que es posaran als punts fronterers per explicar que a Andorra s’ha d’anar a aparcar en un lloc d’autocaravanes. Si no ho fas seràs sancionat”.
Segons Torres, “els comuns també d’alguna manera han de fer la seva feina, que no l’estan fent. Per què? Perquè no tenen aquestes zones habilitades. Em sembla que hi ha a tot el país unes 400 places legalitzades. Després hi ha càmpings privats, hi ha alguns aparcaments algunes parròquies. Per exemple al Pas de la Casa hi ha el pàrquing del Bullidor, a Canillo hi ha càmpings, a Escaldes em sembla que també hi ha un espai, a Andorra la Vella hi ha el Càmping Valira”.
El ministre, després de recordar que “al final les lleis i les normes estan per fer-les complir” reitera la importància dels Comuns. “Al final tenen unes zones que havien estat habilitades en un cert moment per poder pernoctar allà però ara ja no està per a res. Després també es pot incentivar els privats a fer les zones d’autocaravanes. I pot generar negoci. Es poden habilitar espais. Per exemple, penso que hi ha indrets que són molt atractius. Al cap del port, tenim els pàrquings de les estacions d’esquí, l’estació de Pal Arinsal, a dalt a d’Arcalís... Només en aquestes estacions d’esquí que delimitin un espai i hi fiquin una zona de buidatge, una de control d’entrada i una zona d’aigua i electricitat ja estarien complint, i a més tindrien uns ingressos. És a dir, no es vol prohibir, sinó ordenar-ho”.
El turisme d’autocaravanes ha tingut un gran increment els darrers anys a tot el món.