L’Ajuntament de Peramola estudiarà com dotar d’una infraestructura que doni aigua a la Penella, una aïllada masia on funciona una coneguda formatgeria. El consistori va aprovar en l’últim ple la moció presentada en aquest sentit pel regidor de Compromís Toni Mas. La proposta es va aprovar amb només una abstenció, que expressava certes reticències perquè a la zona on s’hi hauria d’actuar hi ha camins privats i s’hauria de negociar prèviament amb els propietaris.
La decisió de tirar endavant, no obstant això, és només un primer pas per buscar una solució per als problemes d’abastiment d’aigua corrent del nucli. A partir d’ara s’haurà d’estudiar com dur-lo a terme, en col·laboració tant amb la Diputació de Lleida com amb la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE), destaca el regidor de Compromís.
Amb tot, és una primera pedra en la solució d’una problemàtica que els propietaris de la masia i la petita indústria explicaven recentment al Bondia. Durant dècades, recordaven, s’han abastit pels seus propis mitjans, amb una canonada amb la qual fan baixar l’aigua des d’una font situada muntanya amunt. Això els comportava l’esforç personal de les contínues reparacions –per exemple, quan l’acció dels animals feia malbé la canonada, o s’hi produïen fuites per motius diversos.
No obstant això, els últims dos estius no van poder obtenir aigua d’aquesta manera a causa de les secades i, per tant, van haver de fer-se-la portar en tractors. El problema, manifestaven els formatgers, és que la font podria estar a punt d’assecar-se definitivament. Demanaven ajuda per trobar un punt alternatiu d’on abastir-se.