En el 37% dels accidents mortals que van tenir lloc entre el 2004 i el 2017 a Andorra hi va haver una moto implicada. Aquest percentatge és més del doble que el de la mitjana europea, que els darrers cinc anys es trobava en un 15%. Així ho va explicar ahir el ministre d’Economia en funcions, Gilbert Saboya, que també va destacar que tot i això el Principat es troba entre els cinc països d’Europa amb una taxa d’accidentalitat mortal més baixa. Aquestes declaracions les va fer en la presentació d’una nova campanya de seguretat viària que han tirat endavant l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) i el Govern i que porta com a títol Missió Zero accidents. Serà una campanya amb temàtiques diferents que durarà tres anys. Començarà el 20 de maig vinent i el primer any es vol incidir precisament en el trànsit de les motos, però també dels vehicles de dues rodes com són les bicicletes. L’any vinent la campanya se centrarà en els cotxes, i el 2021 en els vianants.
Segons va explicar el president de l’ACA, Enric Pujal a la campanya també hi col·laborarà la policia, i la Federació Motociclista d’Andorra, que realitzaran cursos i xerrades a les escoles. A part, es duran a terme altres iniciatives, entre les quals millorar la proposta de la revisió gratuïta de les motos a la ITV que va començar l’any passat, i s’han programat fins a 240 cursos formatius per a vuit persones que se celebraran els caps de setmana de maig, juny i juliol i que volen promoure una conducció responsable basada en la confiança, l’habilitat, la prudència i altres qüestions més tècniques com són les frenades. El Govern i l’ACA han aportat cadascun d’ells 30.000 euros per poder costejar les accions d’aquest 2019.
Pujal va voler destacar que malgrat que es pensi el contrari, no són els joves els que més accidents mortals pateixen sobre les motos. “Parlem de motoristes de més de 30 anys i fins a 60 els que tenen aquests accidents mortals”, va dir. Pujal va comentar que hi ha una deficiència en l’educació d’aquests motoristes i una manca “de responsabilitat per agafar una moto de tanta cilindrada”.
En aquest sentit, Saboya va remarcar que és la repressió, a través dels controls policials, i la pedagogia, els factors que poden ajudar a reduir la sinistralitat. Però al cap i al fi, segons va destacar el ministre, la seguretat viària “és un tema de comportament”.
“El Codi de circulació haurà de regular els patinets”
La seguretat viària passa també per tenir una bona normativa i actualitzada. El nou Codi de circulació i el Pla de mobilitat de la vall central que el Govern de DA tenia previst aprovar la legislatura tot just finalitzada estan enllestits i pendents perquè el nou Govern els tiri endavant. Saboya va destacar que tots dos han d’anar units i que “el nou Codi de circulació també haurà de regular el trànsit dels patinets”. Però a parer seu, “tot això no pot anar separat del Pla de mobilitat, que és qui ha de dir quines infraestructures viàries tindrem”. Segons explica Saboya, la circulació, tant de bicicletes com de patinets ha de ser segregada, i és el Pla qui ha d’indicar com han de ser aquests nous carrils a la via pública.
El ministre va avançar que al nou Codi de circulació hi haurà canvis en l’examen per tenir el permís de conducció de la moto. Saboya, però, va mostrar el desig que el pròxim executiu pugui aprovar el pla i el nou Codi perquè, va afirmar, és “impossible tirar-lo enrere”.
43 conductors detinguts en la darrera campanya d’alcoholèmia
Dels 1.343 controls que el cos de policia va efectuar entre el 15 d’abril i el 5 de maig, 63 van donar un resultat positiu a l’alcohol i/o estupefaent, mentre que la resta van ser negatius i 3 van rebutjar sotmetre’s a la prova, el que representa que un 4,91% del total ha donat positiu. Així ho va informar la policia en un comunicat en el qual insisteix que la suma d’alcohol i conducció “és del tot inviable”. Entre les sancions imposades, 23 van ser administratives per donar positiu en alcohol entre 0,51 i 0,80 g/l i també en drogues, mentre que 43 persones van ser detingudes per superar la taxa d’alcohol de 0,80, la taxa de drogues o negar-se a fer la prova.
Pel que fa al perfil dels detinguts, hi ha una clara diferència de sexes. Només 4 persones dels 43 detinguts són dones, mentre que els 39 restants són homes. A la nit és quan hi ha més sancions. Entre les 22 hores i les 6 del matí, un 8,10% dels conductors van donar positiu a les proves d’alcoholèmia i drogues. Quant a l’edat dels detinguts, predominen aquells que tenen entre 26 i 40 anys, amb 21 persones arrestades; entre els 18 i els 25 són 10; i de més de 40 anys es van detenir 12 persones. Del total de les persones arrestades, 6 van estar involucrades en un accident de circulació amb danys materials i cap d’ells va resultar ferit ni en va causar cap.
Nova acció
A partir del 13 de maig a les 7 hores, i fins al 31 de maig a les 19 hores, la policia inicia una nova campanya de circulació adreçada als conductors de motos, ciclomotors i vehicles anàlegs. La finalitat de la campanya és incidir perquè els vehicles de dues rodes circulin per les vies públiques en bones condicions tècniques i administratives, i detectar els comportaments imprudents dels conductors.
Se sancionarà els vehicles que no estiguin degudament matriculats, que circulin sense llum d’encreuament, conductors que no portin casc o no el portin degudament cordat, que transportin indegudament persones o material, que no portin l’assegurança o que no disposin del distintiu ITV en vigència, entre d’altres.