L’Institut Nacional de l’Habitatge vol contractar fins a cinc persones durant el 2026: un tècnic administratiu, un administratiu i tres conserges per fer el seguiment dels edificis que van entrant al parc públic, i que “s’aniran incorporant a mesura que el parc [públic de preu assequible] vagi creixent”. Així per exemple, el tècnic administratiu es compta incorporar-lo durant el segon semestre de l’any, tal com apunta l’entitat en el seu projecte de pressupost, que ascendeix fins als 1.393490,56 euros, el que és un 2,5% més que amb el que treballa actualment. 

L’estructura organitzativa presentarà d’altres canvis: l’administrativa actual passarà a ser tècnica de suport per a l’àrea administrativa, i els dos tècnics administratius pujaran de nivell. Els altres dos tècnics que s’han incorporat aquest 2025 es mantindran en el mateix nivell. Així, amb les noves incorporacions i les actualitzacions de les retribucions del personal, sigui per canvi de nivell o per la revalorització d’acord amb l’IPC, la partida de despeses de personal creix un 26,2% i s’enfila als 392.675 euros. 

Tot plegat, per donar resposta a l’increment de feina que tindrà l’INH, especialment de gestió i manteniment, tenint en compte que es calcula acabar el 2026 amb 270 habitatges de lloguer a preu assequible i 22 de protecció pública (aquests darrers són els que ja es disposa avui a Casa Aristot Mora).

Més enllà de la partida de personal, també es veu incrementada considerablement la partida d’inversions reals, que arribarà als 75.000 euros, un 120,6% més que la de l’exercici en curs. Bona part d’aquesta partida se l’emporta la compra d’un vehicle “per poder fer les visites i el seguiment de tots els edificis del parc públic que es troben situats a totes les parròquies i a la millora del programa informàtic de gestió  del parc”. 

Així doncs, “les variacions a l’alça que s’inclouen en aquest pressupost són únicament degudes a la necessitat d’incrementar els recursos disponibles per donar resposta a les tasques que se’ns estan encomanant en un tema prioritari per aquest exercici 2026 com és tot el procés de gestió del registre d’inscripcions per als habitatges de preu assequible i de protecció pública, la seva valoració i adjudicació i la posterior gestió i manteniment del parc públic d’habitatges que es va incrementant any rere any sense que les partides administratives del mateix Institut s’estiguin incrementant”. De fet, del total del que es considera despesa corrent (incloent-hi els capítols de despesa de persona, de consums de béns corrents i serveis i de despeses financeres) disminueix un 1,6% i se situa en 1.230.370,56 euros. D’altra banda, la partida d’ingressos es veu incrementada en un 54%, per la previsió de cobrament de les rendes dels edificis que s’han començat a gestionar aquest 2025 i dels que es preveu que s’incorporin l’exercici vinent, arribant als 876.398,26 euros, de tal manera que les transferències del Govern, corrents i de capital, es veuran disminuïdes en un 40% i se situaran en els 428.972,30 euros. En aquest sentit, els responsables de l’INH subratllen que el compromís de cara als propers anys “és treballar perquè el parc públic d’habitatges s’autofinanci”. “Sempre que sigui possible, l’objectiu serà que els ingressos provinents del mateix parc públic o d’altres fonts permetin que l’INH acabi sent autosuficient cobrint també les despeses ocasionades per d’altres projectes gestionats des del mateix  institut, com el de protecció pública i el de Primer la Llar (Casa Aristot Mora)”.

Val assenyalar que les despeses de consums de béns corrents i serveis suma 831.695,49 euros, el que representa una “considerable disminució” del 10,5% que s’aconsegueix amb una “previsió més acurada de les despeses en general, però especialment de la gestió i manteniment del parc públic després de quasi un any de posada en funcionament”. També s’ajusten les despeses financeres, en concret de la partida de comissions de serveis bancaris, “després de l’experiència d’aquests primers mesos de gestió del parc públic”. Aquesta passa dels 10.000 euros previstos per aquest 2025 als 6.000 euros, preveient que es gestionaran prop de 300 rebuts mensuals de lloguers “amb un percentatge de retorns d’entre el 5% i el 10%”.