El Shop In Andorra, que va aterrar al país el 2013, ha experimentat un creixement exponencial des de llavors. En aquesta nova edició, segons dades de la Unió Hotelera hi ha hagut un creixement del 2% d’ocupació; i del 4,4% més que el 2023. Això té una afectació directa al consum i a la despesa que fan tots aquests turistes durant el període de l’esdeveniment, tot i que el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, reconeix que “és complex fer una estimació”, però assegura que “la despesa mitjana del turista està creixent”. Com també ho fa la satisfacció de les persones que visiten el Principat durant aquestes dades, que l’any passat van qualificar el Shop In amb un 8,5 sobre 10, tal com el ministre va recordar quan va van presentar l’edició d’aquest any.
Una de les novetats més notòries d’aquest any ha sigut la gran passarel·la de moda que va recórrer la part alta de l’avinguda Carlemany. Torres considera que “va demostrar que tenim una oferta comercial molt atractiva”, ja que les peces, conjunts i col·leccions que lluïen els models es podien comprar a botigues del país, les quals “estan satisfetes amb el retorn de vendes que van tenir”. A més, de cara a l’edició de l’any que ve, “provarem de fer-la a Andorra la Vella”. En aquest sentit, Torres expressa la feina que ja està fent el ministeri per buscar alternatives per al proper Shop In, “busquem alternatives i ja estem parlant i col·laborant amb els comuns”, diu.
Tot i que l’esdeveniment va acabar aquest passat diumenge, ahir es va celebrar el final de festa amb un fòrum on quatre experts en moda, com pres i luxe van exposar la seva visió del món d’aquest tipus de comerç, centrant l’atenció en Andorra. La taula la va presidir Dra. Aradhana Khowala, que és consultora especialitzada en turisme regeneratiu, i la van acompanyar Ashumi Sanghvi, Devin Winter i Michael Beutler. La Dra. Khowala veu que el país té un potencial molt alt “digues-me un altre país que tingui 90.000 habitants i rebi més de 10 milions de turistes l’any”, deia. “És molt complicat”.
Però perquè un model com aquest funcioni, tingui rèdit, ha de seguir uns certs paràmetres o bases que tota persona que es dediqui a les vendes, per molt que no siguin de luxe, coneix o intueix. Khowala va descriure al col·loqui algunes d’aquestes, com entrar en una botiga i reconèixer una olor determinada, un tipus de llums diferents, una música més calmada o animada. Tot fa que el client compri més o compri menys. També va manifestar les tres claus que ella considera que fan d’Andorra un país atractiu per al turista. En primer lloc, la superfície del país, “és petit i això atrau la gent”. Seguidament de la temperatura, que “no sol ser molt extrema ni a l’estiu ni a l’hivern”. I finalment la seguretat que hi ha pels carrers, “pots portar tants rellotges com vulguis”, diu. “A Barcelona segurament no”.