vui comença la segona fase de les grans obres viàries a l'RN-22, la carretera que uneix França amb el Pas de la Casa. Els treballs, de llarga durada, acabaran d’aquí a cinc o sis anys. En la segona fase, que finalitzarà el 10 de juliol, s’estabilitzarà el terraplè i es renovaran els sistemes de drenatge en el tram que entre la Croisade (RN-22/RN-320) i la rotonda d’Envalira, a l’entrada del Pas de la Casa.
La Direcció Interdepartamental de Carreteres del Sud-oest (Dirso), responsable del manteniment i l'explotació de les carreteres i d’algunes autopistes franceses, durà a terme les obres i implementarà mesures per minimitzar els embussos que es produeixen habitualment en aquell tram.
Trànsit alternatiu
Així, durant la setmana, incloses les nits, el trànsit es gestionarà mitjançant circulació alternativa unidireccional controlada per un sistema de semàfors anomenats "intel·ligents" dissenyats per adaptar-se al flux real de trànsit.
El sistema està configurat per minimitzar la congestió del trànsit a la duana. Aquest sistema es pot complementar, si cal, amb un control manual de trànsit altern unidireccional.
La Dirso també adverteix en un comunicat que ocasionalment es poden produir talls de carretera molt breus per a maniobres de maquinària de construcció o lliuraments de materials.
Cal tenir en compte que no hi haurà trànsit alternatiu els caps de setmana (de divendres al vespre a dilluns al matí) ni els dies festius. La carretera estarà oberta en ambdues direccions amb carrils reduïts a aproximadament 3,20 metres d'amplada.
El trànsit estarà completament prohibit en el tram en obres durant les nits del 6 al 10 de juliol (de 21:00 a 6:00) per permetre les obres de reasfaltat. Durant tota la durada, el límit de velocitat serà de 30 km/h al llarg de tota la longitud de la zona de construcció, inclosos els caps de setmana i les nits. S’informarà els usuaris de la carretera de qualsevol canvi mitjançant la senyalització.
També crida la seva atenció sobre "la necessitat de respectar els senyals i les normes de precaució, en particular la velocitat prop de l'obra, per tal de garantir la seva pròpia seguretat i no comprometre la del personal que treballa a l'obra".
Les previsions de la Dirso no han evitat portar el neguit al Pas de la Casa, sobretot després de la pèrdua de clients per l’esllavissada a Mérens. És un període de l’any amb molts visitants i s’espera que l’anunci dels treballs no sigui un problema com va succeir amb la primera fase.
Aquesta es va efectuar entre l’agost i el novembre de l’any passat. Els treballs van incloure la millora del sistema de recollida d’aigües pluvials, amb la instal·lació de canals de drenatge més amples i menys agressius per a la calçada.
Al novembre es va tallar per permetre els treballs d’hivern relacionats amb la construcció d’una galeria paraallaus a l'RN-320, a la zona de l’Hospitalet. El tall va afectar el tram comprès entre el túnel del Port de Pimorent i la intersecció sud amb l'RN-320.
El Govern andorrà inverteix sis milions d’euros en la millora de diverses carreteres franceses. Així s’indica en l’acord entre els governs d’Andorra i França relatiu a la millora de la resiliència climàtica i de la viabilitat de l’accés rodat de les carreteres nacionals 116, 20, 320 i 22,
El conveni, signat el 20 d’abril de 2022, indica que les obres a l’RN-20, RN-320 i RN-22 tindran un cost màxim de 12 milions d’euros, i que el Principat en pagarà el 40%, és a dir, 4,8 milions.
Els dos governs van arribar a un acord per tirar endavant aquestes obres en considerar que l’escalfament global va acompanyat d’un augment de la freqüència d’episodis de congelació i de desglaç posterior, principal causa d’esllavissades i despreniments de blocs, i amb el desig de limitar els riscos de talls de circulació degut als riscos naturals que es produeixen en aquest eix viari, sobretot a la part superior. L’obra nova o de millora serà sempre propietat francesa.
Conveni
L’acord va ser la confirmació de l’anunci fet a Tarascon-sur-Ariège el 5 febrer de 2022 pel cap de Govern, Xavier Espot, i l'aleshores primer ministre gal, Jean Castex, per reforçar la cooperació entre els dos Estats per aquests eixos, i s’inspira en el conveni de cooperació ja existent relatiu a l'RN-20. La carretera va ser afectada per una esllavissada de roques i terra el 31 de gener i es va tornar a obrir al trànsit el 9 de març.
L'RN-20 unia París a la Guingueta d'Ix fins al 1996 quan una part del traçat es va transformar en la ruta europea 6. Part del seu recorregut ha estat substituït per autopistes com l'A-66 (Pamiers) o l'A-20. L'RN-22 és una antena de l'RN-20 que va de l'Hospitalet al Pas de la Casa. Les dues carreteres tenen un volum molt alt de circulació durant tot l'any, especialment a l'hivern i a l'estiu.