La Unió Sindical d’Andorra (USdA) va presentar ahir una denúncia davant del servei d’Inspecció de Treball per “tot un seguit de presumptes irregularitats” que afectarien el col·lectiu de tècnics de transport sanitari de l’empresa Ambulàncies del Pirineu. A la denúncia, firmada pel tresorer del sindicat, Joan Torra, i el secretari general, Gabriel Ubach, s’exposa, com un dels aspectes més greus que no s’estaria complint a l’empresa, el descans mínim de dotze hores entre jornades de treball consecutives. “I no només això, sinó que de vegades aquest incompliment ha estat de tal magnitud que s’ha posat en situació de risc greu tant els mateixos tècnics com els usuaris del servei, i la resta d’usuaris de la via pública”, segons es pot llegir a l’escrit de denúncia. 
Com a exemple d’una situació d’aquest tipus, s’explica que de vegades els mateixos tècnics de transport sanitari que arriben a Andorra després d’un trasllat extern s’han de fer càrrec d’un altre trasllat a Barcelona o Tolosa “sense pràcticament descans”. El resultat, s’afirma, és que de vegades “un tècnic acumula fins a 16 hores de treball seguides, la major part de conducció, i fins i tot, en alguna ocasió, després d’aquests dos viatges se’ls arriba a activar per realitzar un trasllat dels anomenats ‘privats’, per exemple a Madrid, a València o a Portugal, amb només quatre o cinc hores de descans seguides en un termini d’entre 24 i 36 hores”, s’indica en la denúncia.
L’USdA considera també que Ambulàncies del Pirineu està superant el límit màxim de treball fixat en l’acord col·lectiu en còmput setmanal. Així, seria una pràctica habitual que la plantilla superés a bastament el límit màxim de 60 hores setmanals, un excés que s’intentaria amagar sota el “subterfugi de separar les hores de treball de transports que venen derivats del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) d’aquelles que la societat contracta sota la denominació de ‘privats’”. Igualment, els trasllats externs a Barcelona i Tolosa activats habitualment pel SAAS serien també de vegades considerats privats i les hores que se’n deriven no es comptabilitzarien dins de la jornada anual de 1.800 hores fixades en el conveni, i a més aquestes hores es pagarien a un preu inferior (12 euros), segons explica el sindicat en la denúncia. En relació amb aquest punt, dilluns passat hi va haver una reunió entre els treballadors i directius de l’empresa, i el màxim responsable d’aquesta va expressar la voluntat de crear una segona societat per “eludir la llei respecte a les limitacions màximes de temps de treball, alternant l’activitat dels tècnics entre les dues empreses”.
D’altra banda, els responsables de l’empresa, i sempre segons la denúncia de l’USdA, també haurien expressat la voluntat de contractar a partir d’ara els nous tècnics amb la sotscategoria d’ajudants “amb la finalitat que, a mitjà termini, tots els tècnics de transport sanitari cobrin un salari de 1.200 euros mensuals nets”.
En aquests moments la plantilla d’Ambulàncies del Pirineu està formada aproximadament per una vintena de tècnics de transport sanitari, la meitat amb la categoria de conductors i l’altra meitat d’ajudants. Segons l’USdA, en un principi l’empresa  atribuïa la mateixa categoria de tècnic de transport sanitari a tots els treballadors que contractava, amb un salari de 1.490 euros mensuals bruts. A partir de finals del 2014, però, la societat va crear dues sotscategories, la de tècnic en transport sanitari, amb el salari abans esmentat, i la d’ajudant, amb un salari de 1.269 euros bruts mensuals. Pel sindicat, “la creació d’aquestes dues sotcategories resulta a la pràctica fictícia, i té com a únic objecte possibilitar la contractació de nou personal d’idèntica qualificació a un salari inferior”. L’USdA considera que l’empresa no respecta les condicions acordades col·lectivament amb els representants mandatats al seu dia pels treballadors de la plantilla, i que van quedar plasmades en l’acord col·lectiu que van firmar les parts a finals del 2014.
Un altre dels incompliments de l’empresa seria que no avisa els treballadors amb el termini mínim de vuit dies d’antelació previst al conveni i a la normativa laboral de la modificació de la planificació horària. “Aquestes modificacions, que sovint són anunciades als treballadors d’un dia a l’altre, impedeixen, a la pràctica, la conciliació de la vida laboral i la vida personal i familiar”, segons la denúncia de l’USdA.  
El tresorer del sindicat, Joan Torra, va ressaltar que és sobretot l’empresa la principal responsable que s’incompleixi el plec de bases del concurs per al transport sanitari, però es va mostrar crític també amb el paper del SAAS, com a organisme públic que dona en concessió aquest servei. “El SAAS hauria de controlar les concessions que dona”, va opinar Torra.