El de la cartera digital és un projecte que cada dia és més a prop de ser una realitat. De fet, per a alguns afortunats ja ho és -encara que en fase de proves-, i ho serà per al conjunt de la població de cara a finals d’any. Per aquesta cartera digital, els que en disposen, ja porten el carnet de conduir, el de la CASS, i el d’Immigració, entre d’altres, al telèfon mòbil, i properament s’hi podrà tenir el passaport i tots els documents oficials que expedeixen les administracions públiques. La idea és que tot el que avui es porta a la cartera física estigui disponible des del telèfon mòbil. I també que s’actualitzi de forma automàtica en fer el tràmit que correspongui tota la documentació, de tal manera que si per exemple es canvia d’adreça, anant a fer el tràmit al comú corresponent, aquesta s’actualitzi tant al permís de conduir com al d’Immigració, i d’altres. Es fa, doncs, un “nou pas” en el camí de la transformació digital, “un avenç significatiu”, segons el ministre de Funció Pública i Transformació Digital, Marc Rossell.
La voluntat és, en aquesta fase beta en la qual participen alguns funcionaris i treballadors públics, ciutadans -entre els quals uns pocs representants de la premsa- i empreses, anar testant l’aplicació i anar incorporant-hi documentació, per anar pulint el funcionament de tal manera que, quan s’obri a tota la ciutadania, l’aplicatiu sigui “més intuïtiu i automatizat”, i així es guanyi en agilitat en els tràmits i interaccions entre ciutadania i administració pública.
Aquest pas es fa després de facilitar els pagaments amb targeta de crèdit a través del telèfon mòbil, tant amb sistema operatiu Android com amb IOS més recentment, tal i com ha recordat en roda de premsa el ministre Rossell, que ha fet servir la imatge de la bitlletera física per explicar que el que es busca ara és que tot el que s’hi du estigui disponible a través del telèfon mòbil.
“Amb la nova aplicació el ciutadà es podrà identificar de forma oficial, segura i digital amb l’administració i davant de qualsevol institució privada de la mateixa manera que ara ho fa amb els carnets físics”, ha explicat. Així, ha quedat clar que aquesta documentació digital tindrà el mateix valor que la física dins d’Andorra, encara que no servirà per viatjar. D’aquesta manera, un es podrà identificar davant la Policia o altres autoritats a través de la documentació recollida a la cartera digital i s’està treballant amb la Caixa Andorrana de Seguretat Social per poder operar en el sistema sanitari de la mateixa manera i beneficiar-se de les prestacions corresponents fent ús de la targeta digital.
Quan s’obri definitivament a tothom s’engegarà una campanya informativa i el Servei d’Atenció Digital estarà a disposició de la ciutadania per acompanyar en aquest trànsit a tothom qui ho requereixi. En aquest punt, el titular de Transformació Digital va recordar que, tot i que les empreses sí que tenen “l’obligació” de contactar amb l’Administració digitalment, els ciutadans poden triar. Hi ha qui “no entrarà en el món digital, i no passa res”, ha assegurat.
Durant el que queda de 2025 i també durant l’any vinent s’anirà ampliant la documentació que es pot recollir a la cartera digital. Si avui ja s’hi té la targeta de la CASS, el permís de conduir, el certificat de matriculació del vehicle, l’autorització de residència i treball i el carnet de la biblioteca, properament s’incorporarà el passaport, el carnet de pescador i el permís de caça, i més endavant hi haurà la possibilitat de tenir-hi el títol de patró d’embarcació, de radioaficionat, i aquells de caràcter professional que expedeix l’administració com el d’instal·lador de gas o de fitosanitaris, per exemple. La voluntat és, més endavant, permetre fins i tot la inclusió de carnets d’associacions com poden er l’Automòbil Club o el Carnet Jove.
Què pots fer amb la cartera digital?
Identificar-te: Permet accedir a serveis digitals i presencials garantint la seguretat
Signar: Dona validesa legal als documents amb la teva signatura digital
Gestionar dades: Tenir a mà i sota control les teves credencials facilitant l’accés a la infromació
Tràmits i serveis: Interactuar de forma eficient amb el Govern i altres agilitzant les gestions
Controlar dades: Decidir quina informació es comparteix, amb qui i quan amb total seguretat
Notificacions: Estar al dia de les novetats de la cartera digital i incorporacions de documents