Diari digital d'Andorra Bondia
Imatge d’arxiu de la Universitat d’Andorra.
Imatge d’arxiu de la Universitat d’Andorra.

La diferència de gènere disminueix en tots els bàtxelors de la universitat


Escrit per: 
Victòria Gómez Pérez / Foto: Agències

El pròxim 27 d’abril se celebra el Dia internacional de les noies en les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) amb la voluntat d’encoratjar les vocacions tecnològiques entre les noies i trencar la bretxa existent entre homes i dones que estudien i exerceixen professions relacionades amb aquestes matèries. En el cas d’Andorra, el biaix és molt evident en el bàtxelor d’Informàtica, en el qual el 13,3% dels alumnes són dones. Comparat amb l’últim curs abans de la pandèmia, el 2019-2020, però, la diferència era encara més gran: només el 7% dels estudiants eren noies. Per contra, en els estudis d’Infermeria, el curs 2019-2020, el 72% dels alumnes eren noies i actualment ho són el 70%. 

Tot i que aquestes dades evidencien que a poc a poc la tendència es va revertint, la secretària de l’Institut Andorrà de les Dones (IAD), Montse Ronchera, recorda que “vivim en una societat patriarcal en la qual estem sotmesos cada dia de la nostra vida a uns clitxés segons el sexe de cadascú”. Així, assenyala que les feines tradicionalment feminitzades són aquelles de subordinació, com ara neteja, organització, secretariat o cura de persones, mentre que les masculinitzades són les basades en estereotips de força, com l’obra, el salvament o els cossos de seguretat. A més, en els últims anys s’hi han sumat les STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), perquè “s’entén que les habilitats masculines i les seves capacitats intel·lectuals són més adients que les femenines”, apunta Ronchera.

Per posar-hi remei, la secretària de l’IAD assegura que “l’educació és fonamental”. “Hem d’aconseguir que els nens i les nenes tinguin la mateixa criança de manera igualitària des de la infantesa i després donar-los suport en l’orientació estudiantil i professional amb més participació i diversitat, independentment del sexe de la persona”, afegeix. En aquest sentit, fonts de la Universitat d’Andorra (UdA), destaquen que dins del bàtxelor d’Educació ja s’inclou l’ensenyament en la igualtat “sense fer diferències en temes cabdals com la ciència i la tecnologia”. I és que l’educació és, justament, un altre sector en el qual predomina la presència femenina, si bé els últims anys s’ha anat equiparant. Així, si el curs 2019-2020 el 81% dels alumnes de l’UdA eren noies, en el 2022-2023 ho són el 74%. D’altra banda, el quart bàtxelor del centre andorrà, el d’Administració i Direcció d’Empreses, és el més paritari: el curs 2019-2020 el 54% dels alumnes eren noies i en l’actual, el 41%. “No hi ha una explicació concreta, però sí que entenem que s’ha de treballar des de les edats més primerenques i tenir molta cura en el llenguatge, que a l’UdA ja intentem que sigui totalment inclusiu, i formem els docents en perspectiva de gènere”, expliquen les mateixes fonts. Així mateix, es promou un professorat divers i que pugui haver-hi referents masculins i femenins en tots els estudis. 

En una línia similar, Ronchera també fa valdre que “de la mateixa manera que volem incloure dones en sectors masculinitzats, hem d’incloure homes en sectors feminitzats, perquè sense això, mai hi haurà equilibri. Ara bé, la tasca no és senzilla, ja que com sempre hem parlat de comandaments i subalternes, sembla que vulguem que els homes vagin enrere”. Però no: “Simplement, és aconseguir que tant nois com noies arribin fins allà on vulguin”. Per retallar distàncies, l’UdA va engegar l’any passat el Pla d’igualtat de gènere (2022-2025), una eina que té com a principals objectius “fomentar una cultura d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes en el si de la institució, prevenir qualsevol conducta que pugui suposar una discriminació per raó de sexe i promoure la docència i la recerca amb perspectiva de gènere”.  

Amb tot, la secretària de l’IAD manifesta que perquè els rols de poder, a les TIC o a qualsevol altre sector, siguin del tot igualitaris cal canviar les estructures organitzatives afavorint la conciliació familiar i laboral. Perquè “no oblidem que hi ha moltes dones que no ocupen càrrecs de responsabilitzat perquè prioritzen la família i molt sovint la seva cura es fa incompatible amb la feina”. I afegeix: “Durant els mesos de pandèmia, va quedar demostrat que les empreses que menys van caure en borsa van ser les que apostaven per la paritat. La paritat no és un fre, sinó un multiplicador”. 

Andorra
educació
universitat
bàtxelor
gènere
TIC

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte