La Fundació Julià Reig inverteix 14 milions en projectes durant 20 anys
Porta el nom d’un dels pioners de la construcció de l’Andorra actual, després de la Segona Guerra Mundial, Julià Reig. Perquè la Fundació Julià Reig, ha volgut, en paraules del president fundador de la mateixa, Òscar Ribas, contribuir al “desenvolupament cultural i social del Principat” des de la seva creació, un 21 de gener del 1999. La seva missió principal, segons l’actual presidenta, Deborah Ribas, és “arrencar projectes que després puguin funcionar sols”. En concret, “n’ostenten el lideratge durant els cinc primers anys” per fidelitat a un dels articles de la seva carta fundacional, va dir Òscar Ribas. Tots, menys el Museu del Tabac, és clar, que és el primer dels que van engegar i que sostenen i sostindran. El seu historial és ben ampli: 46 exposicions temporals i més de 176.000 visitants des del 2004. En relació al Museu, Deborah Ribas va reivindicar una major col·laboració del Govern, almenys en la promoció exterior del mateix, ja que és “un dels més visitats i no ens ajuden gaire”. Fins ara, la Fundació ha destinat un total de 14 milions d’euros a projectes d’arxiu, de cooperació internacional, culturals, de recerca i socials que poden sorgir al país o de fora, però sempre per implantar-los aquí. El seu pressupost anual se situa al voltant dels 700.000.
Al llarg d’aquests 20 anys d’existència, algunes de les inciatives han estat molt reeixides i “han agafat volada per elles soles”, com ara el dels horts socials, del qual se’n beneficien actualment més de 150 persones i que compta amb el suport dels set comuns, o l’Observatori per la Sostenibilitat d’Andorra (OBSA), va remarcar l’actual presidenta. I també va recordar que n’hi ha hagut d’altres que, després d’aquests cinc anys de gràcia primera, no han pogut continuar perquè no se sostenien per si mateixos, com el Concurs internacional de cant Montserrat Caballé.
La seva darrera línia d’acció és la de l’emprenedoria social, una de les que més costa, “sense massa èxit”, va insistir Deborah Ribas. La van iniciar el 2014 i fins al moment s’han pogut concretar tres propostes, en les quals la Fundació “col·labora en l’elaboració del pla d’empresa”, va assenyalar la directora Maria Martí. Un d’ells ja està en marxa, Epic Andorra, una empresa de serveis turístics. Un altre el presentaran properament, Vital, especialitzada en la producció de coixins de pastor elaborats amb llana d’ovella d’Andorra i, finalment, la implantació de La casa de Carlota al país, el relleu del qual l’han recollit Autea i ASDA i que s’ha concretat en el disseny del calendari 2019 de Tabandor.
Durant aquest 2019, la Fundació Julià Reig presentarà altres novetats, com l’edició de d’un llibre dedicat als documents de l’arxiu de Cal Rafeló. En el camp de la recerca aplicada, impulsaran la redacció del Llibre blanc de l’autisme a Andorra. Pel que fa a la cooperació internacional, continuaran col·laborant en les associacions Música per viure i Muntanyencs per l’Himalaia.