El Comú d’Andorra la Vella ha finalitzat la col·locació d’un total de set figures infantils d’1,50 metres d’alçada als entorns escolars, concretament en punts estratègics dels camins escolars de la parròquia. Les figures representen un nen, el Pau, i una nena, la Laia, a punt de travessar un pas de vianant i es visualitzen des de lluny, fins i tot des de l’interior dels vehicles, amb l’objectiu de conscienciar els conductors i fomentar la responsabilitat al volant i la importància de reduir la velocitat dins del centre urbà.
Les figures ja es poden veure al carrer Bisbe Príncep Iglesias prop del col·legi Sant Ermengol, al carrer Ciutat de Valls, a l’avinguda d’Enclar prop de l’Escola Andorrana, al col·legi Mare Janer i al carrer de les Escoles prop de l’Escola Francesa de Santa Coloma.
Aquest projecte es va iniciar amb les propostes presentades pel Consell d’Infants durant el curs 2023-2024 per millorar la seguretat dels camins escolars. Entre les mesures proposades, i ja implementades, es trobaven la necessitat d’una senyalització vertical nova i que s’ha complementat amb els elements educatius ‘Laia’ i ‘Pau’, que permeten treballar el civisme i la seguretat viària de manera lúdica i participativa. La iniciativa s’ha implementat com una proposta permanent dins del projecte global de camins escolars.
El conseller de Circulació i Aparcaments, Xavier Surana, assenyala que “aquestes figures tenen un efecte directe sobre els conductors: quan veuen la imatge d’un nen a punt de creuar, redueixen la velocitat instintivament. És un reforç visual que complementa les mesures de seguretat i els elements educatius ja existents”. Per la seva part, la consellera de Social, Joventut i Espai Ciutadà, Maria Nazzaro, incideix en que “les figures ajuden a generar un entorn més segur i educatiu. Els infants veuen que la seva seguretat és prioritària, i alhora la comunitat pren consciència de la importància de respectar els camins escolars”.
La Laia i el Pau complementen el compromís del Comú amb la seguretat viària entre els infants i la ciutadania en general, i se suma a projectes com el Viari Show, que compta amb la participació de la gent gran i les escoles de la parròquia. Activitats que reforcen l’aprenentatge pràctic sobre la circulació segura i la convivència al carrer.