Diari digital d'Andorra Bondia
El Comerç Les Bons va treballar molt durant la pandèmia, però amb l’esclat de la guerra la gent va tornar als grans magatzems.
El Comerç Les Bons va treballar molt durant la pandèmia, però amb l’esclat de la guerra la gent va tornar als grans magatzems.

La lluita del petit comerç


Escrit per: 
Laia Bautista Servat / Foto: L.B.S.

L’encariment de la vida és una de les conseqüències de la guerra a Ucraïna, i els que van més amb l’aigua al coll són els petits comerços com el de la Lucía, gerent del Comerç Les Bons, una botiga de barri d’Encamp que durant la pandèmia va treballar molt, però que amb l’increment dels costos pel conflicte bèl·lic “la gent ha tornat a prioritzar la compra als grans magatzems”. “Intento apujar el mínim perquè em sap greu la inflació que estem patint tots. Penso que el Govern hauria de controlar-ho i establir llindars, perquè molts s’estan aprofitant de les conseqüències de la guerra”, denuncia. 

Precisament, l’impacte de la guerra a Ucraïna es comença a notar en l’increment dels costos de diferents productes alimentaris i d’higiene bàsics com ara el pa, la llet o el paper de vàter, tot i que hi ha proveïdors que han optat per mantenir els preus dels productes, però reduint-ne la quantitat. A títol d’exemple: en alguns productes en què abans hi havia dotze unitats, ara n’hi ha nou al mateix preu. L’encarregat d’una botiga d’alimentació d’Escaldes-Engordany indica que s’han adonat d’aquests canvis perquè canvia el codi l’EAN, és a dir, el número d’identificació del producte. “A simple vista sembla el producte de sempre, però tenen un l’EAN diferent perquè el gramatge és diferent”. Però els consumidors, ens adonem d’aquesta diferència? Doncs certament “molt poca gent es fixa en el canvi de quantitats”, assegura l’encarregat, i apunta que els que sí que ho fan són els joves, que “tenen més consciència a l’hora d’anar a comprar: miren unitats, gramatge, relació quantitat-preu...”. 

Ara bé, els clients es queixen més quan s’apuja el preu, afirma la gerent del Supermercat El Gautxo d’Escaldes-Engordany, Adriana Samareli. “Hi ha marques que han abusat molt, tant per l’increment del preu com per la reducció de gramatge, i això ens ha indignat tant a nosaltres com als nostres clients”. Per exemple: un producte que abans era de tres unitats a 1 euro, ara és de quatre i val 2 euros. Aquestes situacions han provocat que els hàbits dels consumidors d’avui dia hagin canviat i se centrin a comprar al dia les coses bàsiques i a mirar exhaustivament els preus. Samareli alerta que el pròxim producte que es podria disparar és el sucre, ja que s’ha adonat que les gominoles encara no han augmentat de preu.

Productes de proximitat
D’altra banda, botigues com ara el Comerç La Clementina d’Encamp, també han notat l’increment dels preus en els productes de proximitat. “Nosaltres importem la fruita i la verdura de Lleida, són productes artesans que tenen un preu d’acord a la seva qualitat”, expliquen els gerents Jesús Sáez i Maite Peralt. En aquest sentit, insisteixen que l’increment dels productes de proximitat s’ha donat per dues causes: pel mal temps quan la fruita floria i per l’apujada dels costos  en el transport a conseqüència de la guerra. “Aquest any ha sigut una mica curt de fruita, perquè els agricultors no han pogut produir com en anys anteriors”, afirmen.

Per acabar, els gerents van dir que s’ha de continuar comprant productes de quilòmetre zero i de proximitat, que tot i que enguany els agricultors hagin produït menys, els productes són de millor qualitat.

petit comerç
consumidors

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte