El Comú de la Massana ha anunciat un nou pas endavant per aconseguir l'autosuficiència energètica en els edificis comunals i invertirà 256.000 euros per instal·lar 300 plaques solars entre la Closeta i les Fontetes. La mesura s'ha anunciat durant la sessió de consell de comú celebrada aquest dijous i segons ha detallat la cònsol menor, Eva Sansa, el sistema premetrà que "com a mínim" un 70% de l'energia que consumeixen aquests dos edificis públics provingui de la solar.
L'acció forma part del pla la Massana Sostenible, que es va iniciar el 2020 i que ha comportat accions "tan importants" com el parc solar del Planell de la Tosa, el càlcul de la petjada de carboni o l'aïllament de la coberta de Casa Comuna. De fet, Sansa va explicar que el darrer any s'ha aconseguit reduir un 21% la despesa energètica en enllumenat pública gràcies al canvi de llums de vapor de sodi per leds i a l'aplicació de diferents mesures d'estalvi.
Ara però, es va una mica més enllà. En la sessió s'ha aprovat la partida pressupostària que permetrà iniciar la licitació per instal·lar, concretament, 108 plaques solars a la teulada de la Closeta i 192 a les Fontetes. La cònsol menor ha detsacat que la mesura és "sostenible" no només pel que fa a l'ús d'energies netes, sinó també a nivell econòmica, ja que les plaques estaran amortitzades en un termini de deu anys.
Execució
En la sessió d’avui també s’ha presentat la memòria explicativa de la liquidació del primer trimestre del 2023. El pressupost aprovat inicialment era de 17.580.000 euros, però amb les modificacions pressupostàries (crèdits reconduïts i suplements de crèdit) se situa en els 22.473.000 euros. La projecció que ha fet el conseller de Finances, Jordi Areny, és de tancar l’exercici amb més superàvit -actualment és de 786.000 euros- i amb una disminució de l’endeutament, que ara és del 42% del límit fixat per la Llei de sostenibilitat de les finances comunals.
Tal com s'informa des de la corporació mitjançant un comunicat, "un dels punts destacats d’aquest mandat és que el Comú ha guanyat capacitat d’inversió". Així, hi ha diverses obres en marxa, com el parc juvenil de Santa Caterina o la segona fase de la carretera de Sispony, i en la sessió d’avui s’ha donat llum verda a la renovació del paviment i impermeabilització de la plaça de la Ciutadania, una obra molt important ja que, com ha explicat la cònsol major, dona accés a la Casa Pairal, per tant, és un espai molt utilitzat. També s’ha aprovat iniciar l’expedient per la contractació de les obres de rehabilitació del parc de l’Anita i de l’Esplai i la licitació per portar a terme una nova campanya de renovació de voreres.
D’altra banda, s’ha aprovat una partida de 24.000 euros per obrir el telecabina durant els caps de setmana d’estiu, un cost que serà assumit conjuntament entre el Comú i dinou hotelers i comerciants del poble d’Arinsal, a més de la recaptació de la venda dels tiquets, a un cost de 3 euros.
“L’any passat vam fer una prova pilot que va funcionar tant bé que enguany comptem amb la participació del sector privat, que ho veu com una bona acció per dinamitzar el poble d’Arinsal”, ha afirmat el conseller de Turisme, Josep Maria Garrallà. Els clients dels establiments participants disposaran de tiquets gratuïts per pujar a l’estació d’Arinsal amb el telecabina. De forma paral•lela a l’obertura del telecabina, es tancarà al trànsit la carretera de Comallemple, que serà d’ús exclusiu per als ciclistes, per tal d’oferir-los una via atractiva i segura per practicar aquest esport. Aquest dissabte, 1 de juliol, es posa en marxa aquesta doble acció, amb una competició lúdico-festiva, amb la col•laboració d’Andona i dels establiments d’Arinsal.