El comú de la Massana celebrarà el pròxim 12 d'agost la Festa de l'Eclipsi, una jornada que combinarà astronomia, música i gastronomia coincidint amb l'eclipsi parcial del sol i que serà visible des d'Andorra. L'activitat tindrà lloc en el Port de Cabús, de les 17 h les 23 h, i s'emmarca en l'aposta de la parròquia pel turisme astronòmic com a destinació Starlight.

"Com a parròquia Starlight que som farem la festa de l'eclipsi", ha anunciat la consellera de Turisme del Comú de la Massana, Mònica Solé. A més de l'observació de l'eclipsi, que està previst entre les 19:30 i les 20:30 h, la programació inclourà diverses activitats per a tots els públics. Després de l'observació els assistents podran sopar a la zona gràcies a les furgoteques que s'instal·laran, gaudir de servei de begudes i assistir a un concert d'un grup de versions que servirà per amenitzar la vetllada. El concert serà de 21 a 23 h i serà a càrrec de la banda El tributo definitivo. "Hem fet una festa per celebrar el fenomen", ha relatat Solé durant la presentació.

Solé ha recordat que des d'Andorra l'eclipsi serà parcial, amb una ocultació del sol d'entre el 98,7% i el 98,9%. Per aquest motiu, ha insistit en la importància d'observar el fenomen amb ulleres homologades per evitar lesions oculars. "El que es veurà és el moviment de la lluna tapant el sol fins a arribar al 98%. Amb la lluminositat que té el sol no acabarem de veure la foscor total. És indispensable, tenir les ulleres posades, sobretot ulleres certificades, i llavors el que veurem simplement és el moviment", ha detallat l'instructor astroturístic, Jordi Colell.

Segons l'expert, l'eclipsi farà baixar "un pèl la intensitat de llum, no arribarà a fer-se fosc i llavors hi haurà un moment que tornarem a guanyar amb lluminositat". De totes maneres, en ser un eclipsi que tindrà lloc a última hora de la tarda, "la part final ja coincidirà amb la posta de sol", ha puntualitzat Colell.

Paral·lelament, l'Associació fotogràfica de les Valls del Nord té preparat un taller d'astrofotografia adreçat als aficionats a la fotografia, que es farà aquella mateixa nit. La raó és que a banda de l'eclipsi, durant aquests dies d'agost també es preveu que es produeixin altres fenòmens astronòmics, com per exemple les llàgrimes de sant Llorenç. "No només el dia 12 sinó els dies vinents és el pic màxim de les Llàgrimes de Sant Llorenç, dels Perseids. Un cop finalitzat l'eclipsi realitzarem observació igual de les Llàgrimes de Sant Llorenç i la gent que vulgui es podrà quedar i es farà l'explicació també d'aquest fenomen", ha descrit Colell.

Les inscripcions per poder participar en aquesta Festa de l'eclipsi s'obren aquest dimecres a través de la pàgina web Visit La Massana. L'aforament serà limitat a 150 persones per observar el fenomen. Segons ha explicat Solé, el comú ha rebut molt interès. "Fins ara hem tingut molta demanda a nivell familiar", ha comentat la consellera. El preu d'inscripció és de cinc euros i inclourà una bossa de benvinguda amb unes ulleres especials per observar l'eclipsi i diversos productes de marxandatge. A més, aquells que ho vulguin, podran fer una degustació d'una edició limitada d'una ampolla de vi, pagant un preu extra de 25 euros.

L'accés al recinte es farà des del Coll de la Botella, on a les 17.00 hores es tallarà la carretera fins al Port de Cabús. Per facilitar la mobilitat, s'habilitaran dos minibusos que transportaran els assistents des de la zona d'aparcament fins a l'espai de l'activitat. En cas de pluja, l'ens comunal ha preparat una alternativa. Tal com ha explicat la cap de Turisme, Emma Jiménez, la festa passaria a celebrar-se en el centre sociocultural d'Arinsal.

Davant l'excepcionalitat de l'eclipsi, la corporació ha decidit fer una festa perquè el més probable és que hagin de transcórrer "més de cent anys que es torni a repetir" en el Principat, ha declarat Colell. Segons l'instructor astroturístic, el 2028 està previst que n'hi hagi un altre, però aquest només es podrà veure des del nord de l'Àfrica.