Diari digital d'Andorra Bondia
Imatge d'un radar de tram en una via del país.
Imatge d'un radar de tram en una via del país.

La meitat de les multes impagades són de vehicles espanyols i francesos


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Jonathan Gil

Un 50% de les multes de radar imposades al Principat corresponen a vehicles estrangers, concretament, espanyols i francesos. Així ho va explicar el director de Mobilitat, Jaume Bonell, al BonDia, que va remarcar que es tracta de sancions que “no es cobraran” precisament per la manca d’un sistema d’intercanvi d’informació. És per aquest motiu que en preguntar-li per les demandes de França i Espanya per poder disposar de la informació necessària per cobrar les multes pendents de vehicles andorrans, admet que es tracta d’“una problemàtica compartida”.
En aquest sentit, va explicar que durant l’any 2018, les sancions sense cobrar a vehicles francesos van ser 12.771 (24,87% del total), mentre que les corresponents a cotxes espanyols van ser 14.204 (27,66%). En global, doncs, representen el 52,53% de les multes pendents de cobrar. En el cas del 2019, amb dades només de gener a octubre, hi ha 4.116 sancions a vehicles francesos (13,6%) i 8.016 a vehicles espanyols (26,48%), el que globalment seria el 40,07% de les sancions imposades. “Per tant, el problema també el tenim nosaltres”, remarca.

De fet, va assegurar que el treball per assolir l’intercanvi d’informació “és un tema que Andorra no obvia, el té sobre la taula, però necessita el seu temps”. I és que primer calen canvis legislatius i tecnològics. D’entrada cal modificar el codi de circulació, ja que és “el que diu que el registre de vehicles no és públic i hauria de ser-ho”, així com la Llei de protecció de dades. I en segon lloc també caldria establir un sistema que tingui capacitat per gestionar el volum “important” de dades que requeriria. “Tant França com Espanya tenen centres de gestió de sancions de trànsit, i Andorra, d’alguna manera, ha d’estructurar un projecte similar i això vol temps”, va detallar, i va deixar clar que “ells es miren el problema en clau local espanyola o francesa, però nosaltres el focalitzem en clau nacional andorrana”.

Directiva
Davant de tots aquests canvis que caldria dur a terme, Bonell va explicar que no podia donar una data per a la posada en marxa de l’intercanvi d’informació. Amb tot, va manifestar que serà, possiblement, el tema que donarà el tret de sortida a la nova taula de mobilitat que s’ha de constituir com a molt tard el mes que ve un cop els nous comuns també ja estan formats.

Igualment, tampoc va poder detallar si el sistema que s’utilitzaria seria el mateix que apliquen França i Espanya entre ells, però va recordar que en el seu cas es regeixen per una directiva europea que el Principat hauria de transposar. “No sé quins termes fixarà l’acord d’associació amb la UE, però potser té més sentit fer la transposició de la directiva que no pas fer intercanvis bilaterals entre països”, va reconèixer.

ZBE
D’altra banda el Govern segueix treballant per aclarir com poder fer el registre de vehicles que necessitin accedir a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona (ZBE) i rodalies. El director de Mobilitat va explicar que malgrat que encara no està tancat al 100%, la idea és que el tràmit amb la ITV es pugui fer en línia, mitjançant una pàgina web i evitant desplaçaments físics. Amb tot, qui no disposi de connexió d’internet, també ho podria fer presencialment. Bonell, en canvi, no va poder concretar encara si el tràmit tindrà algun cost o no perquè encara no han tancat del tot les converses amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, organisme encarregat de gestionar la ZBE.

Els controls de velocitat ajuden a reduir un 14% els accidents de trànsit greus
El director de Mobilitat considera que el “desplegament de controls de velocitat” que s’ha fet el darrer any arreu del país comença a donar fruits. Jaume Bonell va explicar que a falta de tancar les dades definitives el 2019 s’haurà tancat amb una reducció del 14% dels accidents de trànsit greus. “Això és atribuïble, directament, a les zones amb velocitats controlades. La mesura dona fruits”, va afirmar. De la mateixa manera, també va destacar que la mortalitat a les vies del país ha disminuït de forma substancial. Mentre el 2018 es van registrar sis víctimes, durant el 2019 només n’hi ha hagut dues. Amb tot, va remarcar que “per a nosaltres continuen sent xifres dures, perquè encara que la xifra sigui baixa, a Andorra són tragèdies perquè tothom es coneix de manera directa”. Així, va insistir que “el nostre objectiu, tal com vam anunciar en la campanya de col·laboració amb l’ACA, és la missió zero, zero morts i zero accidents. I continuem treballant en aquesta línia”.

De fet, els darrers mesos Bonell ha mantingut trobades tant amb el director de la DGT, Pere Navarro, com amb el del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, per treballar sinergies conjuntes en matèria de seguretat viària i gestió del trànsit. “Compartim experiències per veure com es podrien aplicar les seves a Andorra”, va indicar.  I és que segons va assenyalar, “les polítiques de seguretat viària, quan creuen fronteres són eficaces”, i es preguntava: “de què serveix tenir una molt bona política a nivell nacional si quan la gent marxa del territori es permet fer el què vulgui?”.
En segon lloc també s’ha treballat l’establiment de convenis en matèria de dades que permetin anticipar fluxos de trànsit en les diferents vies que condueixen al Principat. “Històricament Mobilitat havia tingut relacions de gestió de trànsit amb els dos organismes, però aquests convenis han expirat i d’alguna manera voldríem tornar-los a posar sobre la taula i veure de quina manera els podem donar sortida”, va manifestar.

meitat
multes
impagades
vehicles
espanyols
francesos
Comentaris: 1

Comentaris

Només el 50%??

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic