Diari digital d'Andorra Bondia
La poca memorització de continguts amb el Permsea preocupa els pares
La poca memorització de continguts amb el Permsea preocupa els pares

La poca memorització de continguts amb el Permsea preocupa els pares


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Els pares i mares dels alumnes de l’escola andorrana estan preocupats per la falta de memorització i d’adquisició de continguts tradicionals amb el Permsea. Aquesta és una de les conclusions recollides en un document elaborat per l’Associació de Pares d’Alumnes de l’Escola Andorrana (APAEA) fruit d’unes taules de reflexió formades per famílies, tenint en compte que aquest 2017 els primers infants formats amb la reforma del sistema han conclòs el cicle d’ensenyament obligatori. En concret, la preocupació rau en si la forma de treballar amb el nou pla afectarà en els nivells superiors d’educació.

Aquest punt està relacionat amb un altre referent al treball a casa. El document assenyala que en general els pares estan d’acord amb la forma i el fons dels deures. Amb tot, preocupa que no tinguin hàbits de treball i es planteja la possibilitat que la tasca de memorització de continguts es pugui fer a casa. Això, però, hauria de ser un complement puntual al treball que es fa al col·legi, diuen. Per altra banda, el document indica que està “pendent de resoldre” la “diversitat a l’alça”. En aquest sentit, els pares coincideixen que l’escola andorrana dona una “gran atenció” als “nens amb problemes d’aprenentatge” però diuen que no es té la mateixa percepció dels infants que poden “donar més de si mateixos”, que estan “poc enfocats a la millora personal i més focalitzats a ajudar els altres”. Així s’indica que aquests “alumnes amb altes capacitats” no reben atenció específica a la seva diferència (afirmen que depèn de la voluntat del professor) i acaben per desmotivar-se. 

El text també parla de l’iPad. Les famílies el valoren positivament com a instrument de treball però creuen que es barreja amb l’ús personal o lúdic. Així s’indica que, tot i els esforços, els escolars encara continuen connectant-se a jocs i xarxes socials durant la classe i fins i tot hi ha alumnes que envien missatges als pares durant l’horari escolar. En tot cas, es constata una “clara diferència” entre el moment en què es va posar en marxa el Permsea i avui i que l’iPad “està trobant el seu lloc”. Així exposen que pel que fa a la dependència, “no veiem gaires diferències amb la que pugui provocar un telèfon mòbil” tot i que es demana vetllar per evitar-ho, així com saber utilitzar la informació que hi ha a les xarxes.

A l’últim, i sobre si els alumnes estan veritablement preparats quan acaben l’ESO, els pares no disposen de gaire informació i tot i que tenen confiança en el sistema aposten per la creació d’un observatori extern per avaluar-lo. També demanen més informació sobre com entendre els informes, ja que hi ha dificultats per part d’una gran majoria de pares i això fa que se sentin “una mica expulsats” del sistema. A més es proposa donar a conèixer el sistema educatiu a tots els pares ja que hi ha progenitors de primer curs de primera ensenyança que en tenen poca informació. 
El document s’ha entregat al Govern perquè pugui ser utilitzat com a eina de millora.

 

Perviu el tòpic dels “llestos” i els “totxos” en lloc de fomentar el valor de les intel·ligències múltiples

El Permsea busca afavorir la idea que l’aprenentatge és una constant a la vida, inculcar l’esperit crític i el treball en equip. Per això un dels punts analitzats pels pares fa referència al funcionament dels grups cooperatius. Indiquen que des de l’escola s’informa que a l’hora de formar-los es mira que en cadascun hi hagi “de tot”. Aquest aspecte és criticat per les famílies, que temen que això torna a etiquetar els perfils dels alumnes. Així, exposen que el seu funcionament fomenta la idea que a l’aula hi ha “llestos” i, per contraposició, “totxos” en lloc d’incidir en la difusió del valor de les intel·ligències múltiples, una idea molt present a l’escola andorrana. A més assenyalen que es deleguen obligacions de control al perfil dels “llestos”, que arriben a “estressar-se” quan el treball en equip no surt. D’altra banda, hi ha un altre perfil d’alumne que s’acostuma a una sempre present supervisió, si no del professor d’aquest company, que arriba fins i tot a renyar-lo substituint la figura del professor. Això, indiquen, acaba creant conflictes entre els escolars. També remarquen que una forma de funcionar per part dels docents és “a major esforç, més exigència; a menor esforç, menors expectatives”. Per això, creuen que cal reforçar el rol de l’educador i valorar l’esforç personal de tots.

 

Escola Andorrana
Permsea
Apaea
educació

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Encertat de ple.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte