“Molt pràctica”. L’aplicació per gestionar la devolució de l’IVA als clients d’Andorra que ahir presentava l’Ajuntament de la Seu  i que ja utilitzen els socis de l’UBSU (la unió de botiguers) des de l’estiu estalvia temps i tràmits tant als compradors (només han d’escanejar un codi QR a la botiga i enviar una foto dels tiquets de compra: després els ingressen els diners al seu compte) com als comerciants. Així que es tracta d’una aplicació que “funciona molt bé”, considera Núria Capdevila, vocal de l’UBSU.
    
Si des de l’estiu els membres de l’associació ja en podien fer ús, l’Ajuntament la llançava ahir per a la resta de comerciants presentant-la com un reclam per al client del Principat, i no sols a la gran superfície. És un producte de l’empresa Woonivers, entitat autoritzada per l’Agència Tributària d’Espanya, i actualment és l’única solució 100% mòbil per gestionar la devolució de l’impost, explicava l’Ajuntament en una nota de premsa.
    
L’empresa, segons la informació proporcionada pel consistori, ofereix altres serveis de promoció d’incentius del territori a través de la seva aplicació. “És un moment històric a la Seu d’Urgell, és la primera vegada que Andorra i l’Alt Urgell formen una unitat comarcal unida i a través de la nostra eina 100% mòbil podem segmentar el públic, crear incentius personalitzats, promoure rutes turístiques o promocionar productes específics”. Són les consideracions d’Abel Navajas, cofundador de l’empresa, recollides en el comunicat.

De l’experiència de l’ús durant aquests mesos per part dels botiguers de l’associació –no gaire, també és cert, després de les llargues setmanes amb la frontera impermeable– Capdevila en fa una valoració positiva. “El client pot arribar a casa i tranquil·lament enviar les fotos dels tiquets de compra i en una setmana, va molt ràpid, li ingressen al compte” l’import a tornar. També evita haver d’aturar-se a la duana. L’empresa que proporciona l’aplicació, això sí, descompta un petit percentatge. Pel que fa al comerciant, “s’estalvia un tràmit que encara que normalment és ràpid, ni que siguin uns minuts, quan tens cua a l’establiment ja és un temps perdut”.
    
Des del consistori aposten per aquesta eina com a mitjà que ajudi a “atraure nous consumidors a la ciutat i a la vegada potenciar tant el comerç local com el mercat setmanal de dimarts i dissabte”. Pot complir aquesta funció? La vocal de l’UBSU opina que “sí, sí que pot ajudar els petits comerços” a ser més atractius per als compradors que arriben d’Andorra.
    
Per donar l’eina l’Ajuntament ha convocat una reunió informativa dirigida al sector que tindrà lloc el pròxim dimarts 2 de març, a les tres de la tarda, a la sala  Sant Domènec.  En aquesta reunió s’explicarà de quina manera es posarà a disposició de qualsevol establiment comercial de la ciutat una eina que serà gratuïta i permetrà “aprofitar un incentiu turístic i comercial el més fàcil possible”.