El carrer de la Unió podria comptar amb tres carrils de circulació a finals d'aquest any. Si més no això és el que vol avaluar la Taula Nacional de Mobilitat, que agrupa a més dels representants del Govern el director de la policia i el cònsol major o menor de cada parròquia, segons ha explicat després de la reunió d'aquest matí el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que ha recordat que ja es compta amb un estudi que avala tècnicament aquest canvi.

Concretament, el projecte preveu habilitar dos carrils des de la rotonda del quilòmetre zero fins a l’entrada del carrer de Na Maria Pla i mantenir els dos carrils d’entrada de la rotonda de la Dama de Gel fins al carrer Na Maria Pla, si bé, per tirar-lo endavant seria necessari eliminar dues terrasses de dos establiments de restauració, una zona de càrrega i descàrrega d’un hotel, un punt de càrrega de vehicles i també un altre de recollida de deixalles.

En aquest sentit, el secretari d’Estat, que ha revelat que ja ha parlat amb els propietaris dels establiments afectats i que malgrat no agradar-los el que els va dir sí que van estar “molt satisfets que jo els pogués explicar per què es volia fer això”, ha defensat que amb la modificació “milloraria substancialment la mobilitat entre aquests dos punts, que són molt conflictius a nivell del trànsit, i es milloraria fins a un 20% la fluïdesa del trànsit”.

Amb tot, ara tocarà parlar amb els comuns per mirar de “reubicar tots aquests serveis” i fer un “estudi més tècnic” que es tractaria durant els mesos d’estiu i tardor amb la idea que “això arribés a bon port i a final d’any es pogués fer aquests tres carrils”.

De fet, ha precisat Forné, la idea és que “els dos carrils de banda i banda siguin carrils que siguin més ràpids” i el del mig és el que permetria fer els girs a l’esquerra, que, malgrat que “no ens agraden”, han de permetre per exemple accedir al nou aparcament del centre comercial que s’està construint a la zona amb unes 800 places d’estacionament.

D’altra banda, la Taula Nacional de Mobilitat ha acordat també impulsar un estudi per millorar el sistema de distribució urbana de mercaderies, després de constatar que “hi ha un problema a nivell de país”, tal com han posat de manifest la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis i l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants d’Andorra (Atmca), que en diferents ocasions han advertit dels problemes que suposa l’existència de criteris diferents entre parròquies. Per això, els 15.000 euros que s’estima que costarà l’estudi serà finançat a parts iguals pel Govern i les entitats, segons ha explicat Forné, que ha detallat que la idea d’aquest estudi, que es farà durant aquest any,  és “arribar a unes conclusions que homogeneïtzin una mica els procediments a l’hora de repartiment de mercaderies a les zones urbanes, tant del centre com a les diferents parròquies, amb les diferents casuístiques”.

D’aquesta manera, a través de les taules tècniques es treballarà tot el que es refereix a la mobilitat i “eventualment ja s’agafarà el compromís polític amb les taules nacionals de mobilitat sobre si s’adaptaran” els diferents reglaments i normatives comunals en funció de les conclusions.


El nou model de bus “premia l’interès general” 

El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat ha sortir al pas de les crítiques que hi ha hagut davant les modificacions que hi haurà al transport públic nacional de viatgers a partir de 7 de juliol recordant que amb els canvis s’ha volgut “premiar l’interès general”. En aquest sentit, Forné, que ha admès que “és complicat fer content tothom”, ha destacat que amb els canvis en les línies d’autobús “es millora substancialment els problemes de la gent”, i s'ha mostrat convençut que “més de 90% de les persones se sentiran beneficiades d’aquestes millores del transport públic”.

Forné, que ha insistit que “el Govern el que intenta és facilitar a les persones el màxim de serveis i facilitar la vida als ciutadans”, ha recordat que els canvis que s’han impulsat són fruit de l’estudi encarregat i del procés participatiu que es va dur a terme per recollir suggeriments per millorar el transport públic i fomentar-ne la demanda, i s'ha mostrat convençut que s’ha aconseguit un sistema de transport públic “millor que el que teníem”, amb la creació, per exemple, de línies ràpides que uneixen el centre amb aquells nuclis més allunyats.