La prova pilot per convertir per a vianants el tram de l’avinguda Meritxell, des de la Rotonda fins a l’encreuament del carrer Bisbe Príncep Iglesias, ha despertat diverses opinions entre veïns i comerciants de la zona. La majoria de residents pensen que no és una bona idea, sobretot tenint en compte els altres dos intents similars que es van fer el 2013 i el 2016 –que no van funcionar–, però els comerciants, en general, ho veuen com una oportunitat i una millora respecte a l’afluència de clients als seus negocis. Sobretot tenint en compte l’èxit de l’avinguda Carlemany, que també va aixecar crítiques en un principi, però que finalment ha estat acceptada per gran part de la societat. I dels turistes.
Al bell mig de l’avinguda hi ha la botiga Von Dutch Andorra, i el seu propietari, en Patri, creu que el fet que la gent tingui més llibertat de moviment afavoreix la visibilitat del seu negoci. Però d’altra banda, “molts passen amb el cotxe al davant, veuen la botiga i s’hi passen després; si no hi ha cotxes, no la veuen”. Una mica més avall hi ha Royal Ducks. A la Suly, treballadora de la botiga, la preocupa el tema de la circulació, ja que el pas alternatiu seria pel carrer de la Creu Grossa, anant a parar a l’hospital, i “no sé si els vehicles grans, camions i autobusos, ho tindran gaire fàcil”. Tot i això, novament, el fet que hi hagi més gent anant amunt i avall farà que la botiga tingui més presència, i més clients.
La Montse, treballadora de la perfumeria Gala, ubicada just a la Rotonda i inici de l’avinguda Meritxell, també considera que per al negoci pot ser positiu, “com més gent hi hagi, més gent entrarà, és clar”, però entén el malestar que poden sentir o patir els veïns, especialment respecte a l’aparcament. I sobre aquest tema té una visió més ambiciosa el propietari de Tot Maletes, en Manel. “Per donar-li vida a aquesta zona no és tan necessari fer-la per a vianants, sinó que hi hagi un aparcament fàcil i accessible per als turistes”. En aquest sentit, proposa que al pàrquing del Parc Central 2, al carrer Pompeu Fabra, s’hi facin obres perquè “sigui subterrani i de cinc o sis pisos i amb sortida per dalt a l’avinguda Meritxell”. És conscient que seria una inversió molt gran, “però si realment volem potenciar la zona, aquesta és la manera”. Assegura que “molts dels turistes es passen dues o tres hores buscant aparcament, que són dues o tres hores que no inverteixen en temps de consum al país”, per això creu que és necessari un pàrquing en condicions per accedir d’una manera més còmoda a l’avinguda. Ja que “molts aparquen per Escaldes i ja no arriben fins aquí, i s’estan perdent una zona que es pot explotar molt positivament, turísticament parlant”. A més, proposa que la part superior fos una plaça per celebrar-hi esdeveniments, “hi sortim tots guanyant”, assegura.
En Manel té la intenció d’obrir un restaurant dins la mateixa botiga, aglutinar-hi tots dos espais, i creu que si s’aconsegueix que més persones passin al davant, ja sigui amb la conversió del tram de l’avinguda Meritxell per a vianants o amb l’aparcament –o les dues coses–, “el carrer es pot convertir en un lloc de referència per al turisme del país, com ho és l’avinguda Carlemany”. A més, podrien posar taules a fora, “i això és un reclam per a la gent”.
Els veïns
Però l’altra cara de la moneda són els veïns de la zona. A molts d’ells no els sembla una bona idea, i defensen que “ja s’ha provat de fer canvis a l’avinguda dues vegades –el 2013 la van fer de sentit únic i el 2016 la van tallar amb motiu del Shopping Festival i el pont de Tots Sants– i cap va funcionar, què fa pensar que ara sí?”. Per això han creat una recollida de firmes en línia, a la plataforma Change.org, amb el nom de Salvem la part alta de Meritxell: no repetim els errors del passat!, que de moment porta més de 140 firmes en els tres dies que porta activa.
El que defensen els veïns és que aquest canvi pot alterar l’accés als seus habitatges, especialment de persones amb mobilitat reduïda. A més, que tant clients com residents tindran més difícil accedir al pàrquing de Pyrénées i això pot afectar negativament els comerços de l’avinguda. També que l’alteració de la circulació en aquest tram farà que s’hagi de circular pel carrer Prat de la Creu i l’avinguda Tarragona, “que si ja estan saturats de trànsit de costum, amb aquesta modificació encara ho estaran més”.