Gairebé un mes després de la posada en marxa de les noves línies amb els nous trajectes del clípol encara hi ha queixes i propostes com la d’ahir de la Visura Ciutadana. El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès considera que les crítiques responen principalment a una resistència al canvi però també en reben per la supressió de parades.
“Ha passat poc temps des que es van introduir els canvis i cal esperar”, va dir tot assegurant que “en un futur el transport anirà millor que abans dels canvis”. Per Dallerès, el nou sistema tindrà dues proves de foc. La primera amb la tornada a les escoles i la segona amb l’arribada dels temporers per a la temporada d’hivern.
Com amb qualsevol novetat “els canvis s’han d’anar afinant atenent cada una d’aquestes queixes, mirant si són pertinents o no són pertinents. En base a això, el Govern anirà actuant”.
Coopalsa encara no té dades d’usuaris des de l’inici de les noves línies però Dallerès recorda que “ara estem en una temporada baixa”.
En relació als ajustaments, cal esmentar, que el clípol d’Ordino a parar a prop de l’hospital- Les modificacions també van afectar l’L3, la que acaba a Soldeu, que guanya parades a Meritxell, Cascada de Moles, la Creu de l’Aldosa i Incles.
Una altra de les queixes va ser la supressió de la Línia Circular (LC) amb una recollida de signatues inclosa i preguntes a Govern en el Consell General.
Per compensar la pèrdua de L’LC, el servei de bus parroquial entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany estarà en marxa a la tardor. Fins i tot, si tot va bé, podria posar-se en funcionament durant el mes de setembre. Així ho va anunciar la cònsol major escaldenca, Rosa Gili, que va explicar que, ara, després de l’eliminació per part de Govern de la Línia Circular, l’objectiu del projecte “ha canviat” i, per això, cal acabar d’afinar detalls. “De cop i volta, la necessitat és una altra”, va subratllar.
Una altra parrròquia on els canvis estant costant de pair va ser Encamp. Allà en sessió de Comú, la cònsol major, Laura Mas va fer una valoració posituva en resposta a una pregunta de la minoria motivada per les queixes dels ciutadans de la parròquia.
Adaptació
Mas va destacar l’elevada freqüència i la nova connexió directa amb Ordino i la Massana i va justificar la preocupació com una qüestió temporal d’adaptació.
Des de Govern, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, sempre s’ha referit a “una escolta activa” a la ciutadania i de les preocupacions que se’ls han anat fent arribar des de la posada en marxa de les noves línies que, fins ara, s’entén que “està donant bons resultats a nivell general”.
Així, va afirmar que “ens sentim còmodes de com ha quedat” però, al mateix temps, demana paciència i que els resultats demostraran que el nou sistema és un encert. El gran objectiu és que les línies nacionals siguin més eficients entre parròquies.
Atac de Visura Ciutadana
"Des de la Visura Ciutadana volem fer crítica constructiva i no entenem massa ni els canvis que van entrar en funcionament els dies 7 i 28 de juliol. Ens demanem si realment la gent que ha dibuixat aquestes línies han agafat mai el transport públic, perquè la seva anàlisi està a anys llum del que fan els usuaris cada dia".
Així ho afirma l'òrgan de representació de la ciutadania en un comunicat, on es posa de manifest que el funcionament de les noves línies, "que no estan complint amb les expectatives", afecta el dia a dia de la població.
És per això que l'entitat s'ha reunit amb el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, per traslladar el neguit de la població i entendre les raons del canvi. La primera que va esgrimir el secretari d'Estat és la necessitat de suprimir parades per fer el recorregut molt més àgil. "Un argument erroni, segons el nostre parer, ja que entenem que el problema no és la quantitat de parades, sinó el fet que no hi hagi un carril segregat que permeti el clípol avançar sense sotmetre's a les retencions habituals", exposen.
D'altra banda, el secretari d'Estat també va destacar la necessitat de crear línies "exprés" per donar un millor servei. I, tot i estar d'acord en el bon funcionament d'aquestes, des de la Visura Ciutadana "no creiem que hagin de substituir les tradicionals". "Entenem que la millor opció és doblar línies i tenir una de ràpida i directa i una de més lenta, però que pari arreu", afegeixen.
De fet, posen en relleu que bon exemple del que creuen que no s'ha de fer és la línia L6 (La Cortinada-Ordino-Andorra la Vella), "que ha provocat un problema greu en els usuaris que baixaven a l'hospital". Forné, però, va explicar que les noves parades a Esteve Albert i Consell de la Terra haurien d'aportar una solució.