La magistrada de l’Audiència Nacional espanyola Carmen Lamela ha denegat novament la petició de llibertat de l’ex-conseller de Finances del Comú de Sant Julià de Lòria Joan Besolí i de l’expresident del Barcelona Sandro Rosell, empresonats a la presó madrilenya de Soto del Real des del 25 de maig de l’any passat i que han demanat ser excarcerats en una desena d’ocasions.
Lamela considera que hi ha prou indicis per acusar Rosell i Besolí de pertinença a organització criminal i blanqueig de capitals per un contracte fraudulent amb la Confederació Brasilera de Futbol (CBF), que hi ha risc de fuga i risc de reiteració delictiva.
En una nova interlocutòria, la magistrada diu que la CBF potser no té caràcter públic, però sí un “evident interès públic”. També considera que aquesta entitat sí que hauria deixat de guanyar diners amb el contracte del 2006 amb l’empresa de Rosell, ISE, ja que Rosell i Besolí es van embutxacar gran quantitat de fons. A més a més, recorda que encara s’està pendent que les autoritats brasileres confirmin si investiguen per fets similars l’expresident de la CBF Ricardo Teixeira.
La magistrada també afirma, contradient les defenses, que no cal demostrar un delicte previ al de blanqueig de capitals per condemnar per aquest segon delicte.
Sobre el risc de fugida, diu que Besolí té tot el seu patrimoni fora de l’Estat espanyol i és andorrà, i recorda que aquest país no extradeix els seus ciutadans. De Rosell diu que podria tenir influència per viure a Tailàndia o Dubai, a més de facilitat per viatjar i viure temporalment en llocs de tot el món, ja que posseeix “una gran fortuna, comptes, béns i negocis fora d’Espanya”. Així, recorda que el gener del 2017 va crear una societat a Hong Kong per realitzar un projecte entre el 2017 i 2022 que li permetria cobrar 3,5 milions d’euros anuals a través d’un compte d’un banc qatarià.
Sobre el risc de reiteració delictiva, Lamela diu que els investigats operaven dins d’un grup organitzat format per persones investigades en països com els Estats Units, Andorra o Suïssa, i que també s’estan investigant activitats similars al Brasil. Per això, considera que “l’acció dels investigats no va ser única, sinó que es va portar a terme a través d’una sèrie d’actuacions realitzades al llarg del temps de forma meditada i perfectament preparada i organitzada, mitjançant la creació d’un entramat de societats per fer desaparèixer el rastre de les abundants sumes de diners il·lícitament obtingudes; això revela una dinàmica que podria valorar-se com a pròpia d’una actuació que no va sorgir de manera circumstancial o ocasional, ja que es desenvolupava de manera organitzada i durant un llarg període”.
A l’últim, la magistrada diu que la instrucció ha estat llarga per la seva complexitat, amb comissions rogatòries a l’estranger, una videoconferència amb Romario i l’anàlisi de nombrosa documentació econòmica. Però assegura que ja s’està arribant al final de la investigació i, per això, ara no convé deixar en llibertat provisional aquests dos investigats.