Durant el segon trimestre de l’any 2025 s’han acordat un total de 2.233 autoritzacions inicials, el que representa una variació negativa del 0,5% respecte al mateix període de l’any 2024, segons les dades fetes públiques per Estadística. Pel que fa a les autoritzacions prorrogables, se n’han autoritzat 1.644, un 7,2% menys que al mateix trimestre de l’any passat. De permisos de residència i treball, se n’acorden 1.145, una disminució anual del 14,5%. Els permisos de residència suposen 416 autoritzacions, un 16,5% de més respecte al segon trimestre de l’any anterior. S’han acordat 69 permisos per treballadors fronterers, un 13,1% més que al mateix període de l’any 2024.
Quant a les autoritzacions temporals, s'han autoritzat 439 i augmenten un 75,6% respecte al mateix trimestre de l’any passat. Les autoritzacions temporals per a empreses estrangeres són 130, disminueixen un 38,1%, i les de treball temporal per recerca i estudis, pràctiques formatives i entrenaments esportius (20 autoritzacions) tenen una variació positiva del 53,8% respecte al segon trimestre de l’any 2024. No s’ha atorgat cap autorització de treballador fronterer temporal.
Quant a la distribució de les autoritzacions inicials, segons la Classificació Nacional d’Ocupacions (CNO), els grups amb variacions positives més significatives són operadors d'instal·lacions i maquinària, i muntadors amb un augment del 21,2% (7 autoritzacions més que al mateix període anterior) i els tècnics i professionals científics i intel·lectuals han experimentat una pujada del 13% (9 autoritzacions inicials més). Els grups amb les variacions negatives més significatives són pel d'artesans i treballadors qualificats de les indústries manufactureres, la construcció i la mineria, llevat dels operadors d'instal·lacions i maquinària amb una baixada del 28,8% (91 autoritzacions inicials menys). També els treballadors de serveis de restauració, personals, protecció i venedors de comerços disminueix, amb un 10% menys (58 autoritzacions inicials menys).
Les autoritzacions en vigor a 30 de juny del 2025 són 55.518, fet que equival a una variació anual positiva del 3,3%, de les quals 54.786 són autoritzacions prorrogables, un 3,3% més de les que hi havia el 30 de juny del 2024. Pel que fa a les autoritzacions de residència i treball, són 42.733, i les de residència són 10.034, el que representa una variació anual positiva del 3,2% i del 3,5%, respectivament. Les autoritzacions per treball fronterer són 1.897, 44 més que al mateix període anterior. Quant a les autoritzacions temporals, les de treball temporal són 446 (77,7%), corresponents a les quotes de temporada d’estiu, i les de treball temporal per a empreses estrangeres són 255, amb una variació negativa del 34,4%. Durant el segon trimestre del 2025, el nombre de baixes del país se situa en 213, un decreixement del 18,7% respecte al mateix trimestre del 2024.
Pel que fa a la distribució de les autoritzacions en vigor, segons el CNO, els grups amb variacions positives que més destaquen són tècnics i professionals de suport amb un increment del 8,4% (426 autoritzacions més respecte al mateix trimestre de l’any anterior), treballadors qualificats en activitats agrícoles i pesqueres amb un increment del 7% (6 autoritzacions en vigor més) i personal directiu de les empreses i de les administracions públiques amb una pujada del 4,4% (58 autoritzacions en vigor). No hi ha cap grup amb variacions negatives.
Així mateix, Estadística detalla que, per nacionalitat, les catalogades com altres nacionalitats és el col·lectiu més representat amb un total de 1.332 autoritzacions (59,7%), seguits dels espanyols amb 670 autoritzacions (30%). Els francesos i els portuguesos representen el 6,9% i el 3,4%, respectivament.
D’aquestes 1.332 autoritzacions inicials d’altres nacionalitats, 531 (el 39,9%) corresponen a persones d’altres nacionalitats, 409 (el 30,7%) a persones amb nacionalitat argentina, 278 (el 20,9%) a persones amb nacionalitat colombiana i 114 (el 8,6% restant) a persones de nacionalitat peruana.
Al final del segon trimestre hi ha hagut un total de 52.767 autoritzacions de residència i treball i residència en vigor (un 95% sobre el total). Els treballadors fronterers totalitzen 1.897 autoritzacions i representen el 3,4% de les autoritzacions de treball en vigor. La majoria de les autoritzacions de treball temporal (el 95,3%) són del grup d'altres nacionalitats. Els espanyols estan particularment presents en els treballadors fronterers, amb el 90,4% de representació, i en les autoritzacions de residència i treball, amb el 45,4% de representació. A més, suposen el 45,3% del total de les autoritzacions en vigor, mentre que el grup d''Altres nacionalitats' registra una representació total del 29,8%, els portuguesos del 16,8% i els francesos del 8% restant.
Quant al detall de les autoritzacions en vigor pel col·lectiu d’altres nacionalitats, les nacionalitats més representades són els argentins amb un total de 3.642 autoritzacions al final del trimestre, seguida pels colombians i els peruans amb 1.735 i 1.028 autoritzacions en vigor, respectivament. Dins del subgrup de les autoritzacions de residència i treball, destaquen les 3.104 concedides a persones de nacionalitat argentina, que representen el 26,6% del total de les autoritzacions de residència i treball del col·lectiu. En el subgrup de les temporals destaquen les 318 autoritzacions concedides a argentins i colombians, que representen el 74,8% del total d’aquestes autoritzacions. Pel que fa a les temporals per a treballadors d’empreses estrangeres, el 57,1% de les autoritzacions s’han atorgat a persones de nacionalitat peruana (76 autoritzacions).
Quant als trams d’edat de les persones amb autoritzacions d’immigració en vigor, la part més important (el 62,3%) es concentra en el tram de 26 a 59 anys, és a dir, que es troben en edat de treballar. Les autoritzacions de residència difereixen significativament de la resta pel caràcter no laboral que tenen. Així, el 46,1% d’aquestes autoritzacions es troben en el tram de menys de 18 anys i el 25,4% en el tram superior o igual als 60 anys.
El 47,5% de les persones que gaudeixen d’una autorització d’immigració en vigor estan registrades des de fa més de deu anys. Aquesta proporció passa a ser del 24,2% en les autoritzacions de residència, mentre que el 50,7% porten 5 anys o menys registrats al departament d’Immigració. Aquesta casuística s’explica perquè és una categoria que agrupa molts menors.
S’han registrat un total de 213 baixes del país al registre d’immigració durant el trimestre. El 47,4% de les baixes són d’espanyols, seguit del grup d''Altres nacionalitats' (el 32,9%) i dels portuguesos i francesos amb un 12,7% i un 7%, respectivament. Un total de 154 baixes (el 72,3%) corresponen a autoritzacions de residència i treball, i 50 baixes (el 23,5%) corresponen a autoritzacions de residència.