Les dues companyies de transport que cobreixen les línies regulars nacionals exposaran al Govern la necessitat d’augmentar les tarifes de cara a aquest 2012.
Segons han explicat des de la Cooperativa Interurbana Andorrana i la Hispano Andorrana, l’increment del cost del gasoil requereix un ajustament dels preus dels bitllets. Així, el carburant s’ha apujat un 17% en el darrer any, una xifra no gaire llunyana de la registrada durant el 2010. Tot i així, les tarifes s’han mantingut força estables durant els darrers tres anys, encara que s’han aplicat lleugers augments de preu.La Cooperativa Interurbana ja ha presentat una proposta de tarifes al Govern. Segons el president de la companyia, Gabriel Dallerès, la resposta de l’executiu no hauria de trigar gaire. Així, exposa que més enllà de principis de febrer seria “molt perjudicial” per a l’empresa. En el mateix sentit es va mostrar Jordi Troguet des de la Hispano Andorrana, que espera que aquesta qüestió es pugui tractar amb l’executiu durant la setmana que ve. Troguet va comentar que l’encariment del preu del gasoil afecta la marxa del negoci. A més, en la línia que cobreix la ruta entre Andorra la Vella i el Pas de la Casa cal afegir-hi l’augment del peatge del túnel d’Envalira, que ara és 15 cèntims més car.
Abonaments
Les companyies també coincideixen en la fórmula que s’ha de seguir a l’hora d’augmentar les tarifes. Així, Dallerès proposa beneficiar els usuaris habituals en detriment dels usuaris accidentals. En aquest sentit, aposta per premiar els passatgers que disposin d’un abonament. També Troguet va remarcar que seria interessant que s’augmentés el preu del bitllet senzill i que es mantingués el de l’abonament. Fins i tot va apuntar la possibilitat d’aplicar-hi una petita disminució. Així mateix, les dues empreses que ofereixen les línies de transport públic destaquen que cal seguir la política tarifària que aplicarà Barcelona durant aquest any, en què el preu del bitllet senzill s’ha situat als 2 euros, fet que suposa un increment del 38%. En el cas de la ciutat de Barcelona, Troguet va remarcar que cal tenir en compte que l’administració subvenciona el 40% del transport públic.
Quant a l’adquisició dels abonaments, tant la Hispano Andorrana com la Cooperativa Interurbana indiquen que els usuaris aposten amb força freqüència per aquests títols. De fet, Dallerès remarca que el 40% dels passatgers posseeixen algun tipus d’abonament. Tenint en compte que molts dels usuaris són turistes, i que, per tant, adquireixen principalment bitllets senzills, es tracta d’un volum important de persones, va dir el president de la Cooperativa. De la seva banda, Troguet va indicar que els abonaments mensuals són els que tenen menys demanda.
Pel que fa a la possibilitat que la venda d’abonaments augmentés si els busos de les dues companyies unifiquessin els títols, Dallerès creu que no es donaria excepte en el cas de la línia del Pas de la Casa, on aquest fet té més possibilitats de produir-se.
Aposta per avançar cap a l’abonament unificat
Tant la Cooperativa Interurbana com la Hispano Andorrana aposten per establir abonaments unificats entre les dues companyies per evitar problemes als usuaris. Dallerès va indicar que és “desitjable” però complicat. La solució podria passar perquè una autoritat del transport abonés els títols a cada companyia segons els passatgers transportats. Tot i així, opina que una fórmula més fàcil seria que les dues empreses reconeguessin els abonaments mutus i que abonessin els usuaris que hagin recollit de l’altra companyia. Això requereix, però, un sistema que reflecteixi de forma fidel la facturació. De fet, aquest mètode és el que s’utilitza en el servei de bus lliure, on han sorgit alguns problemes que ara s’estan analitzant. Per a Troguet, la solució passa perquè el Govern imposi un mateix abonament i els busos vagin equipats amb màquines compatibles.