Diari digital d'Andorra Bondia
Autobús de la línia entre la Seu i Andorra, a l’estació alturgellenca.
Autobús de la línia entre la Seu i Andorra, a l’estació alturgellenca.

Les mocions se les endú el vent?


Escrit per: 
Alba Doral / Foto: Ràdio Seu

Hi ha usuaris que continuen preguntant amb insistència per les millores en la línia d’autobús que lliga la Seu i Andorra, l’única opció de transport públic (tan necessari, defensen les mateixes administracions). L’Ajuntament de la Seu d’Urgell aprovava fa dos mesos per unanimitat una moció que recollia aquesta preocupació, aquest malestar: el de l’increment de preus, per a uns viatgers que han quedat exclosos de subvencions, i el de la insuficiència en les freqüències. Ha quedat en un simple paper que voleia al vent? De moment, no ha tingut cap efecte. 

“És un transport internacional i depèn del Govern de Madrid i del d’Andorra, i això ho ha entès el delegat del Govern a Lleida, José Crespín, a qui ho  hem traslladat, perquè l’Ajuntament no tenim ni competència ni manera de fer”, explicava recentment al BonDia l’alcalde, Francesc Viaplana. 
Què en diu, aleshores, el delegat del Govern? Doncs no res. Si més no, res a les qüestions plantejades per aquest mitjà, reiterades en diverses ocasions des del mes de desembre passat. De moment, la resposta ha estat el silenci. 

Més o menys en la línia del Govern d’Andorra. Després de setmanes d’obviar qualsevol resposta, quan finalment n’ofereixen una és per descartar cap responsabilitat ni implicació: es tracta d’un servei de gestió privada (no es tracta d’una concessió) més enllà de l’autorització que sí que ha de donar l’Executiu. L’única funció de l’administració, puntualitzen, és vigilar que es compleixin les freqüències que marquen els prestadors del servei. 

Mentrestant, els usuaris, molts dels quals treballadors fronterers, assumeixen un cost de transport que s’ha encarit al voltant del 50% en a penes dos anys, com es posava de manifest al text de la moció, inicialment presentada per Compromís i que tots els grups van votar favorablement, després d’algunes transaccions. Encariment, a banda, assumit pels usuaris, que han quedat exclosos de la gratuïtat, o quasi, del transport públic en altres llocs, tant a Espanya com a Andorra. Unes mesures prorrogades per al 2023. “Un exemple més de com som tractats fora de l’àrea metropolitana”, puntualitzava precisament el regidor de Compromís, Joan Barrera, durant la sessió.

A banda dels preus (uns 130 euros l’abonament de 40 viatges), alguns usuaris han fet palès el malestar a aquest mitjà per la manca de freqüències. No sols les que ja eren escasses des de fa temps (els diumenges, per exemple, quan l’últim autobús surt d’Andorra a les set de la tarda), sinó les que es van suprimir arran de la pandèmia i que no s’han recuperat.  

Pel que fa a l’altre front obert per als usuaris urgellencs del transport públic, els viatgers amb abonament, que en ocasions no poden pujar a  l’autobús de la línia entre Barcelona i la Seu perquè la companyia  prioritza els clients amb bitllet senzill, l’alcalde apunta que “de moment no tenim notícia que s’hagi repetit, però ho vam tornar a posar sobre la taula, com en ocasions anteriors: nosaltres parlem amb Transports de la Generalitat i Transports, amb Alsa”. El problema és recurrent, “i veiem que passa un temps i torna a passar”, admet. La solució? “Ens diuen que destinen la meitat dels seients per als abonaments i l’altra meitat per a qui compra bitllet senzill”, hi afegeix el batlle. “Tot i això, no estem contents, perquè ja fa temps que demanem una aplicació on es pugui fer reserva de plaça”, conclou. 

transport
autobús
Seu
mocions

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte