Diari digital d'Andorra Bondia
Calvó, acompanyada d’altres membres del Govern i els representants de les dues operadores, abans d’agafar el Bus Exprés, ahir.
Calvó, acompanyada d’altres membres del Govern i els representants de les dues operadores, abans d’agafar el Bus Exprés, ahir.

Les noves línies de bus es posen en marxa amb algunes incidències


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: SFGA/J.A.V.

Tal com s’intuïa, l’estrena de les noves línies nacionals de transport públic no va ser ahir triomfal ni un camí de roses. Tant el Govern com les operadores van acceptar que es van produir algunes incidències (poc importants) que es van anar corregint. Al matí, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, demanava paciència als viatgers ja que la concessió suposarà, quan porti un cert rodatge, “un millor servei a l’usuari, amb millors freqüències, uns altres traçats de línies i una reducció del preu dels abonaments”. També el secretari d’Estat de Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Galabert, va atribuir els desajustos als primers dies de funcionament d’un sistema diferent i va afirmar que s’aniran recollint tots els comentaris per millorar el servei.

Entre les principals queixes dels usuaris hi ha el fet que s’hagin comunicat els canvis a molt últim moment, alguns problemes pel trànsit entre els abonaments antics i els actuals, retards, la modificació d’algunes parades i l’avançament de l’últim servei en alguna línia. Així, ahir al matí hi va haver gent que va viatjar de forma gratuïta perquè els anteriors abonaments ja no eren vàlids mentre que a altres persones se’ls va demanar que abonessin l’1,90 euros que val el bitllet senzill, cosa que va posar de mal humor a més d’un. En tot cas, una opinió compartida entre els viatgers és que els dos sistemes haurien d’haver conviscut durant un cert temps.
La Maribel, que fa el trajecte Encamp-Andorra la Vella, va explicar que ahir no va tenir cap problema per desplaçar-se a la capital. Remarca que la informació ha estat suficient i considera que s’hauria de poder recuperar el dipòsit de la targeta anterior al bus o en altres oficines arreu del país i espera que amb el canvi el servei millori. Diu que a la línia que utilitza no hi ha grans modificacions però que companyes que van al Pas de la Casa i la Massana han vist reduït l’horari i les parades ara es troben més lluny. Aquest és el cas de la Susanna, que viu a Canillo. A partir d’ahir, l’últim bus des d’Andorra la Vella marxa a les 20.30 hores i ella surt de treballar a les 21.15 hores. “No tinc bus per pujar. No sé com pujaré avui”, va lamentar alhora que es queixava de la manca d’informació i que ahir hagués hagut de pagar un bitllet senzill perquè “la targeta no funcionava”. En el mateix sentit s’expressava el Modest, també de Canillo. Diu que ahir el bus va venir 45 minuts més tard “del que enteníem que havia de passar” i, a més, a la parada només hi havia els horaris antics. Sobre la millora que pot suposar el nou servei en un futur diu que ell necessita el canvi ara, perquè “surto a les 21 hores i avui no puc pujar a casa” i afegeix “que el Govern faci una proposta a tots els negocis perquè tanquin a les 20 hores”. El Modest també creu que la L4 al Pas de la Casa té massa poques parades entre els Marginets i la carretera de l’Obac (tot i que hi havia vehicles que van fer el recorregut antic) i que és necessari incrementar la freqüència. L’Ana Maria, de la seva banda, critica la reorganització d’algunes parades a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. “Posaré una queixa perquè s’asseuen en  una taula i fan el que veuen bé per a ells però no per a nosaltres, que som els que paguem”, va advertir. La Sílvia va viure amb normalitat el canvi. Explica que cada dia agafa el bus i ahir l’únic inconvenient va ser haver de comprar un bitllet senzill. En el mateix trajecte, la Sofia es va trobar per sorpresa que l’abonament no li funcionava. El conductor la va deixar passar. A l’Estació Nacional d’Autobusos, les cues per bescanviar els dipòsits restants de l’antiga targeta es van reproduir matí i tarda. Els usuaris tindran 15 dies per fer l’operació.
La nova concessió suposa que per primer cop el Govern tindrà la gestió de les línies. Una eina important serà la plataforma desenvolupada per FEDA, que ha de permetre adaptar el servei a les necessitats dels usuaris (Gabriel Dallerès, gerent de Coopalsa, es va mostrar convençut que caldrà introduir ajustos). També va parlar Josep Adell, del grup Julià (que amb Nadal opera les línies de Sant Julià de Lòria).Va dir que la inversió feta per l’empresa puja a 3,5 milions i va assegurar que l’equilibri financer d’aquesta concessió està assegurat. Calvó va concloure que les noves línies formen part de l’aposta per impulsar una mobilitat més sostenible i espera que facin créixer els usuaris.

Advertiment sobre la proposta de retallar el preu

La proposta del Govern d’aplicar una rebaixa important dels preus del bus en un futur va ser rebuda amb cautela pel gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès. Diu que si s’abaixa molt el preu el servei es pot massificar amb persones que només l’utilitzen “per passejar” i això pot fer perdre alguns usuaris. A més va dir que el preu no és l’únic paràmetre a tenir en compte per millorar el transport públic. Des de Nadal, Bartumeu Gabriel es va mostrar d’acord a rebaixar els preus fins a un cert límit.

 

línies de transport públic
noves línies´
transport públic
autobús

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte