Diari digital d'Andorra Bondia
Les noves línies de transport públic seran realitat el setembre del 2017
Les noves línies de transport públic seran realitat el setembre del 2017

Les noves línies de transport públic seran realitat el setembre del 2017


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

Amb l’objectiu que el transport públic sigui “competitiu” i “una alternativa real al transport privat”, l’executiu va acordar ahir la licitació de les noves línies de transport nacional regular de viatgers, que seran una realitat l’1 de setembre del 2017, segons van informar ahir el ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, i la directora del departament de Transports, Irene González.
El nou model de transport públic agrupa les sis línies actuals en tres zones, Gran Valira,Valira Nord i Valira d’Orient, cadascuna amb dues o més línies que configuraran el sistema de transport de cada vall, i que s’adjudicaran en tres lots per separat a diferents empreses o a la mateixa en funció de la valoració de les ofertes rebudes.
A més, segons va apuntar Alcobé, que va precisar que l’adjudicació serà per a 15 anys tot i que prorrogables fins a dues vegades per 5 més –és a dir un màxim de 25 anys–, l’Estació Nacional d’Autobusos serà el punt de confluència de les tres zones, que també conviuran a la Dama de Gel, on s’ubicarà una parada de transbordament.
El plec de condicions preveu també que es doni servei a zones on no n’hi havia. Així, en el cas de la capital, Alcobé va explicar que hi haurà servei a la baixada del Molí i al carrer Prat de la Creu; a la rotonda del quilòmetre 0 i la carretera de l’Obac i Roc de Caldes, en el cas d’Escaldes-Engordany, i a Ordino es preveu allargar el servei fins a la Cortinada i, en hores punta, fins al Serrat. A més, el titular d’’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions va explicar que les ofertes que plantegin allargar al servei fins a peu de pistes rebran una puntuació més elevada.
D’altra banda, González va explicar que les empreses que resultin adjudicatàries dels tres lots hauran de crear, en un termini màxim de sis mesos des de l’inici de la concessió, una plataforma gestora, òrgan que, un cop en funcionament, serà l’únic interlocutor amb el departament de Transports.
La plataforma haurà de crear i gestionar la integració tarifària, preveure la integració tarifària dels serveis comunals, gestionar les marquesines on es preveu instal·lar wi-fi, crear i gestionar el web i l’aplicació d’informació, i definir i mesurar els nivells de qualitat del servei, entre altres tasques. A més, aquest òrgan serà també l’encarregat de demanar als concessionaris les dades que serviran per avaluar el servei i fer-hi les accions correctores necessàries –nombre de viatges fets, quilòmetres, horaris, parada d’inici...– i trametre-les als ministeris corresponents.
Quant a la tipologia de vehicles, González va precisar que el plec de bases estableix uns mínims que preveuen que siguin eficients –que usin un motor Euro 6 i tinguin un màxim de 15 anys d’antiguitat– i accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, amb rètols electrònics indicadors de línia al davant, darrere i al lateral i que ja estiguin precablejats. A més, segons va afegir la directora de Transports, que va precisar que hi haurà una fase d’adaptació de sis mesos, tots els vehicles hauran d’estar retolats del color taronja del bus exprés i incloure la marca Clipol.
Pel que fa a la implantació del nou model de transport públic, “un projecte estratègic per al Govern” segons va recordar Alcobé, el calendari és el següent: la presentació de les ofertes es podrà fer fins al 23 d’agost vinent i l’adjudicació serà com a molt tard el 30 de setembre, un any abans de l’inici de la concessió –30 de setembre del 2017–, després de la qual hi haurà un període d’adaptació de sis mesos i finalment, l’abril del 2018 el model serà plenament operatiu. 

Obres de l’estació
D’altra banda, el consell de ministres va acordar l’adjudicació de les obres de l’Estació Nacional d’Autobusos a l’UTE Coansa-Pidasa Serveis SL per un import d’1.110.862,28 euros, segons va explicar el ministre portaveu, Jordi Cinca, que va precisar que el termini d’execució dels treballs és de vint setmanes, de manera que s’enllestirà a finals d’octubre per entrar en funcionament a final d’any.
Paral·lelament, Cinca va informar també de l’adjudicació dels treballs de control de qualitat d’aquesta obra a l’UTE Pirineu Inspecció i Control SLU-IPF SL Inspecció i Control, per un import de 19.468,35 euros.

transport públic de viatgers
Jordi Alcobé
clipol
estació autobusos

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Primer que comencin per rotular les parades amb els horaris de pas que és una vergonya! Preus de Suïssa (1,80 euors un trajecte curt) i serveis tercermundistes. Com es nota que els polítics no agafen mai el 'clípol' i van tots amb el seu cotxet particular.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte