Les obres de construcció de l’Estació Transformadora i Repartidora d’Energia (ETR) de la Gonarda començaran dilluns que ve, 15 d’abril. La primera fase consistirà en l’obra civil, la plataforma i els accessos, i tindrà una durada de nou mesos. La resta de la intervenció se centrarà en la construcció de l’edifici i el subministrament dels equips elèctrics. Tot plegat farà que la instal·lació estigui enllestida a finals d’abril del 2022. 

Abans de començar l’obra, però, FEDA es va reunir ahir amb els veïns de l’Aldosa per exposar-los els compromisos assolits al novembre, així com les mesures que han de garantir la convivència amb la població. Tal com van explicar el cap d’Enginyeria de FEDA, Marc Calvet, i el portaveu de l’Aldosa Veïns, Javier Iriarte, s’ha acordat que els camions només circularan entre les nou del matí i les cinc de la tarda, amb una parada al migdia. Iriarte va explicar que aquest era un tema important, tenint en compte el trànsit que hi ha per la zona entre les vuit i les nou del matí i a partir de les cinc de la tarda, sobretot pel Col·legi Àgora. Calvet va acceptar que l’excavació és la part de l’obra “més intrusiva”, ja que cal treure “14.000 metres cúbics de terra, el que suposa una mitjana de nou viatges al dia durant set mesos”. Davant d’això va dir que FEDA farà “tot el possible” per mitigar la brutícia a la carretera i els sorolls, mantenint reunions mensuals o quinzenals per recollir les inquietuds del veïnat. 
El portaveu de la plataforma també es va mostrar satisfet pels controls que es duran a terme a la carretera de la Gonarda, on hi va haver una esllavissada el 1993, i la minimització del soroll dels equips de l’ETR, que serà inferior a 45 decibels (una emissió més baixa que la d’altres estacions d’Andorra). El que sí que preocupa és la carretera d’accés, des dels apartaments Giberga fins a la Gonarda. Els veïns consideren que no està en condicions de suportar aquest trànsit de camions, però ahir FEDA els va comunicar que decidir si la via s’ha de reforçar o no és competència del Comú de la Massana. De fet, la companyia elèctrica només controlarà l’estabilització del terreny. És per això que esperen posar-se en contacte amb el Comú al més ràpid possible “per aclarir-ho”. 
La pròxima trobada amb FEDA serà el 8 de maig, en què es farà seguiment dels controls mediambientals. A més, els veïns tenen el telèfon de contacte d’un interlocutor de la companyia en cas de qualsevol dubte. Iriarte va remarcar que a partir d’ara, la plataforma, “com que no pot fer res més, farem el seguiment de l’obra”, perquè en cas que hi hagi algun aspecte que no es compleixi o que no es faci tal com s’havia previst “intentarem pujar el to i buscar altres vies d’interlocució”. En tot cas, els veïns es mantenen en el convenciment que l’ETR es podia haver fet en un altre indret. Quant a les possibles accions a través de la llei de medi ambient, Iriarte va assenyalar que de moment no s’ha previst res tenint en compte que no hi veuen opcions.