Les obres de la galeria paraallaus d’Hospitalet H2 arrencaran la primavera vinent i entraran en funcionament l’octubre del 2025. Si més no així s'ha posat de manifest en el Comitè estratègic de seguiment dels acords per a la millora i la viabilitat i la resiliència climàtica de les carreteres nacionals, 20, 320, 22 i 116 signats entre Andorra i França el 2017 i el 2022, en el marc del 7è Diàleg Transfronterer entre Andorra i Occitània celebrat a Tolosa, on el prefecte d’Occitània, Pierre-André Durand, i el cap de Govern, Xavier Espot, han refermat la voluntat compartida de seguir impulsant la cooperació transfronterera.

De fet, a mitjans del mes passat es va iniciar la fase preparatòria d’aquest projecte, amb la finalització de les obres necessàries per reobrir la carretera nacional 22 i així desviar el trànsit durant els treballs. Un cop finalitzada la galeria d’allaus, l’obra es complementarà, a partir del 2025, amb l’eixamplament d’alguns trams de la carretera RN22 entre La Croisade i la frontera andorrana.

La galeria d’allaus permetrà evitar el tancament recurrent de la carretera d’accés a Andorra en episodis de molta neu a causa de les allaus i suposarà una millora notable en la mobilitat a banda i banda de la frontera, repercutint positivament en la dinamització econòmica del territori.

La comissió també ha examinat el programa detallat d’intervencions previstes a la ruta cap a Andorra des de Prades que començarà, a finals d’aquest mes, amb la instal·lació de dispositius de protecció contra caigudes de blocs a la localitat de Vilafranca de Conflent als Pirineus Orientals.

Quant a la viabilitat hivernal, Andorra i Occitània han acordat reforçar la cooperació augmentant la freqüència de les reunions de coordinació abans de l’inici de la temporada d’hivern.

Pel que fa al seguiment de les cooperacions temàtiques entre Andorra i Occitània, i concretament en l’àmbit sanitari, ambdues delegacions han fet balanç de la cooperació iniciada el 2017 que permetrà a les autoritats locals franceses signar convenis amb Andorra sobre qüestions de salut pública, així com d’organització d’atenció de cures i recursos sanitaris, i de preparació per fer front a crisis sanitàries. França, a través de l’Agència regional de salut d’Occitània i de les agències sanitàries nacionals, ofereix els coneixements, per exemple, en matèria de seguretat en transfusions a l’hospital d’Andorra o en matèria d’expedients d’autoritzacions sanitàries a Andorra.

Quant a la cooperació mèdica, les dues parts han acordat la celebració d’una reunió entre els serveis mèdics de l’hospital d’Andorra, i els dels principals establiments sanitaris d’Occitània, donant continuïtat als convenis existents, en particular, el d’urgències amb l’Hospital de Tolosa. A més, s'ha acordat establir intercanvis d’experiències en matèria de formacions dels professionals de la salut.

Pel que fa a la reunió del grup de cooperació policial i duanera, s'ha fixat la voluntat de les dues parts de continuar la seva col·laboració en la lluita contra el contraban de tabac accelerant l’intercanvi d’informació i l’organització de patrulles policials conjuntes.

Espot s'ha desplaçat a Tolosa acompanyat dels ministres d’Afers Exteriors, Imma Tor; de Territori i Urbanisme, Raül Ferré; Salut, Helena Mas; Medi Ambient, Agricultura, Ramaderia i Portaveu, Guillem Casal; així com de l’ambaixadora d’Andorra a França, Eva Descarrega.
 

Trobada amb Delga
A la tarda, el cap de Govern s'ha reunit amb la presidenta del Consell Regional d’Occitània, Carole Delga, amb qui va fer un repàs dels principals assumptes tractats al matí, i ha acordat intensificar la cooperació econòmica entre els dos territoris.