Diari digital d'Andorra Bondia
La mobilitat elèctrica ha estat impulsada pel Govern mitjançant el pla Engega de subvencions a la compra.
La mobilitat elèctrica ha estat impulsada pel Govern mitjançant el pla Engega de subvencions a la compra.

Les recàrregues de cotxes elèctrics del 2021 van doblar les del 2020


Escrit per: 
Eva Arasa Altimira / Foto: Facundo Santana

Els dubtes sobre el vehicle elèctric encara són molts, tant des del punt de vista de la comoditat i la practicitat (podré sortir d’Andorra amb un cotxe elèctric? Arribaré a casa meva al capdamunt de l’Aldosa de Canillo? Hauré de parar gaire sovint per recarregar la bateria? Realment notaré un estalvi important a la butxaca després de gastar-m’hi tant?) com des del punt de vista ambiental i de la sostenibilitat (com s’obté l’energia per recarregar la bateria del meu cotxe? És “neta” com em diuen? Què passa amb les bateries al final de la seva vida útil? No seria millor canviar al transport públic i descongestionar les vies urbanes?). Amb tot, el vehicle elèctric es va obrint pas a tot el món i Andorra no n’és l’excepció. Una dada que així ho corrobora és l’evolució de les càrregues fetes a la via pública amb els carregadors de FEDA Solucions: si el 2020 l’energia total recarregada van ser 109.000 kWh entre els 26 carregadors que hi havia al carrer, el 2021 aquesta xifra es va veure pràcticament doblada amb 203.674 kWh (+87%).

És evident que el 2020 va ser un any excepcional per la irrupció de la pandèmia de SARS-CoV 2 i les mesures per frenar-la que, a la pràctica, van suposar una reducció important de la mobilitat (entre el 15 de març i el 14 d’abril d’aquell any, el nombre de vehicles va caure un 79% respecte al mes anterior). En qualsevol cas, la tendència dels últims anys apunta cap a la mateixa direcció. D’aquesta manera, la variació d’energia total recarregada entre el 2019 i el 2021 és del +45,5%, tenint en compte que el 2019 es van recarregar 140.000 kWh a la via pública.

La penetració del vehicle elèctric, lenta però amb una clara tendència a l’alça, també es pot veure amb les dades relatives a les matriculacions que el departament d’Estadística fa públiques cada mes. D’aquesta manera, podem observar que dels 4.159 vehicles matriculats el 2019, 53 van ser vehicles elèctrics (1,17%), 26 híbrids endollables de gasolina (0,57%) i 1 híbrid endollable de gasoil (0,0002%). L’any passat en canvi, dels 4.376 vehicles matriculats, ja n’hi va haver 130 d’elèctrics (2,97%) i 115 d’híbrids endollables de gasolina (2,62%). Els híbrids endollables de gasoil van seguir sent molt minoritaris, amb només 3 matriculacions l’any passat (0,068%). 

La variació global en el nombre de matriculacions de vehicles elèctrics entre el 2019 (53) el 2021 (130) va ser doncs del +145%. En aquest punt val la pena recordar que la mobilitat elèctrica és impulsada pel Govern mitjançant el pla Engega de subvenció a la compra de vehicles elèctrics i híbrids endollables.

Pel que fa a la recàrrega dels vehicles elèctrics dins del Principat, el nombre de punts de càrrega ha anat evolucionant en paral·lel a l’augment de les matriculacions. Segons les dades proporcionades per FEDA, en l’actualitat hi ha 71 carregadors a la via pública: 26 carregadors de FEDA Solucions, 20 carregadors més d’organismes públics, 13 carregadors d’hotels i 12 carregadors proporcionats per privats (bancs i altres empreses). D’altra banda, FEDA Solucions té instal·lats 144 carregadors privats.

Són precisament els carregadors privats els que han experimentat un creixement més notable els darrers anys. Així, si el 2018 hi havia un total de 68 carregadors privats proveïts per FEDA Solucions, el 2019 eren 105, el 2020 eren 112 i el 2021, els 144 actuals (+112% del 2018 al 2021).

Els punts de càrrega proporcionats per FEDA Solucions a la via pública també han crescut, però de manera més moderada, i han passat dels 20 que hi havia el 2018 als 26 que hi ha a l’actualitat (+30%). Això sí, aquests últims anys s’han introduït nous tipus de carregadors, encara que en tots els casos es busca la major eficiència possible.

Pel que fa al temps mitjà de càrrega, el 2021 va ser d’1,23 hores enfront de les 1,11 hores el 2020. El temps mitjà de càrrega va ser menor respecte al 2019 (1,41 hores) i el 2018 (1,91 hores). 

Quanta electricitat consumeix un vehicle?
Es fa difícil de valorar la quantitat d’energia recarregada a la via pública quan no disposem de referents sobre la capacitat de les bateries o el consum d’electricitat dels vehicles elèctrics. Segons la informació que es pot trobar en revistes especialitzades o en llocs web com hibridosyelectricos.com, la capacitat de les bateries oscil·la entre els 35 kWh en cotxes petits com ara l’Honda e i els 95-100 kWh de models més grans com ara l’Audi e-tron o el Tesla Model S. Pel que fa al consum, l’equivalent als litres per cada 100 quilòmetres (l/100 km) són els quilowatts hora per cada 100 quilòmetres (kWh/100 km). En aquest sentit, hi ha cotxes molt eficients amb un consum al voltant dels 13 kWh, com ara el Tesla Model 3 o el Renault ZOE R135.

recàrregues
cotxes elèctrics
2021
2020

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

La política, el postureg i el quedar bé i guai va mes d’empresa que la tecnologia. Avui, per molt que es subvencion, no es alternativa.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte