El tinent d’alcalde de Promoció de la Ciutat de la Seu d’Urgell, Lluís Biosca, i el vicepresident del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Josep Camps, van presentar dimarts l’edició 2012-2013 de les Rutes guiades a la Seu i comarca, que enguany incorporen tres recorreguts dedicats als formatges.

La proposta inclou 37 sortides, deu més que en l’última edició, que arrenquen el pròxim diumenge 15 d’abril amb dues rutes diferents: dues excursions a peu, una a Coscollet de Coll de Nargó i una altra a Santa Pelàia, a Oliana. Les rutes duraran fins al 17 de març del 2013 amb una sortida amb raquetes de neu fins a Sangonelles, a l’estació de Tuixén-la Vansa.
Com a novetat de l’edició es presenta La Ruta del Formatge, organitzada per l’Espai Ermengol-Museu de la Ciutat, que proposa tres sortides diferents i que té com a objectiu donar a conèixer aquest producte agroalimentari del territori i els seus productors. Així, la ruta preveu tres sortides, que tindran lloc els dies 1, 15 i 29 de juliol. Totes tres s’iniciaran a l’Espai-Ermengol-Museu de la Ciutat, on es visitarà la segona planta, que està dedicada al formatge. Tot seguit, els participants podran veure un audiovisual informatiu sobre la cooperativa Cadí i podran degustar productes d’aquesta productora de formatge i mantega amb denominacions d’origen protegides. La sortida acabarà amb una visita a una formatgeria artesana de la comarca, com Mas d’Eroles (Adrall), Serrat Gros (Ossera) i Baridà (Bar).
Una altra novetat és la ruta guiada i comentada per l’historiador i arxiver urgellenc Lluís Obiols, pel centre històric de la Seu d’Urgell, el dia 2 de setembre. Els participants visitaran espais a què, normalment, el públic no té accés, com racons de l’ajuntament, de Sant Domènec o de la capella de la Immaculada.
Una altra incorporació a les rutes guiades d’aquest any són les sortides anomenades Els dimecres, coneixem l’Alt Urgell, organitzades pel Consell Comarcal i que consisteixen en quatre sortides que es portaran a terme durant el mes d’agost. De les 37 propostes que ofereixen les rutes guiades, dinou són a peu (tant culturals com senderistes), quatre són de caràcter naturalista, tres en marxa nòrdica, dos en BTT i cinc amb raquetes de neu.
Per participar en qualsevol de les rutes caldrà inscriure-s’hi prèviament a Turisme Seu i a Turisme del Consell Comarcal.