La ministra de Salut, Helena Mas, ha descartat la unitat de radioteràpia al país seguint la línia manifestada ja en l’anterior legislatura pels titulars d’aquest ministeri. En aquest sentit, ha declarat que de moment “no ho aconsellem”, tot i que “això no vol dir que més endavant, d’aquí a uns anys, potser n’hi pugui haver una”. Els motius que ha adduït han estat fonamentalment dos. D’una banda, l’evolució del tractament. Segons Mas, cada tumor “requereix una especialització molt elevada”, la qual cosa “seria difícil de tenir a Andorra”, ja que les tecnologies es quedarien obsoletes. D’altra banda, s'ha referit a la dificultat perquè els professionals que se n’haurien de fer càrrec es traslladessin a viure a Andorra. 

Mas ha justificat que el que es pretén sempre és donar “el millor tractament possible als pacients”. I això continua passant per traslladar les persones afectades a centres de primer nivell amb instal·lacions adequades i professionals qualificats. I per això s’aposta per aquesta xarxa amb els països veïns amb l’objectiu de  donar una millor atenció sanitària. La ministra sí que s'ha mostrat oberta a millorar les prestacions relacionades amb el transport i l’allotjament per a les persones que han de rebre el tractament.

“El govern no evoluciona”
En aquest sentit, el president d’Assandca, Josep Saravia, ha lamentat que “el Govern no evoluciona” quant als arguments esgrimits per no apostar per una unitat de radioteràpia al país. Al seu parer, des de l’Executiu no es té en compte els avenços importants sobre els tractaments d’alguns tipus de tumors i teràpies tenint en compte que en alguns casos tot i que es pugui aplicar la immunoteràpia, per exemple, cal continuar fent el tractament de radioteràpia. “Em sap molt greu” que novament es descarti aquest projecte, ha remarcat Saravia.

Vidal, diu que el cribratge de còlon “funciona bé”
La cap de l’àrea del departament de Prevenció, promoció i vigilància de la salut, Rosa Vidal, ha assegurat avui que el cribratge de càncer de còlon que s’ha iniciat aquest any “funciona bé”. En aquests moments ja s’han enviat totes les cartes a les parròquies de Canillo i Encamp, cal recordar que se segueix l’ordre protocol·lari. Concretament i segons els tests de mostra rebuts, un 16% de la població convidada al cribratge hi ha respost i ja s’estan fent colonoscòpies amb un màxim de sis setmanes d’espera. Tot i que el percentatge és baix, Vidal confia que amb el temps anirà augmentant.