Qui, anant amunt i avall no s’havia aturat en algun moment a repostar aigua, pa, galetes, una estona de xerrada, algun diari o revista a cal Sastret? És un dels comerços emblemàtics d’Organyà, fundat en 1870 i part de la memòria ganxa, amb els ben coneguts porrons gegants davant la porta, perquè ningú passés de llarg. Fa pocs dies es presentava el projecte Organyà Turisme, una iniciativa per difondre els atractius que ofereix el municipi: el paisatge, les activitats a la natura (com el parapent, la BTT, el senderisme, el barranquisme o el caiac), la gastronomia local, el llegat històric i literari vinculat a les Homilies d’Organyà, i la qualitat de vida del seu entorn rural, destaca l’Ajuntament. Una de les iniciatives més vistoses vinculada a aquesta línia de promoció ha començat ja a deixar-se veure pels carrers del poble, amb una sèrie de lones promocionals que criden l’atenció sobre llocs i establiments molt lligats amb la memòria de la localitat. Entre ells, naturalment, cal Sastret.
Les lones i vinils formen part d’aquesta nova imatge i estratègia de promoció turística, que inclou accions que s’encetaran al llarg dels propers mesos, en estreta col·laboració amb el teixit associatiu, el sector empresarial i els agents del territori, destaquen des del consistori, que posa en marxa aquesta iniciativa en col·laboració del Patronat de Turisme de les Terres de Lleida Ara Lleida.
El cafè Olaguer és un altre dels llocs reflectits en aquestes imatges per a la memòria, en aquest cas, un punt de reunió de veïns i passavolants que queda recordat en una fotografia de la dècada dels setanta. També l’antic hotel Casaca, un d’aquells establiments sorgits al calor de l’auge del turisme en les dècades dels seixanta i setanta, forma part del grup de fotografies de grans dimensions que ara il·lustren els carrers ganxos. L’antic carrer Major, bullint de vida a mitjan del segle passat, i el portal que el tancava quan convenia, deixant fora tot perill, formen part d’aquest recorregut que deixa forat també a esdeveniments com la fira de Sant Andreu: queda retratada en una instantània de la dècada dels cinquanta, en plena glòria com a punt importantíssim de la compravenda de bestiar al Pirineu, abans que la mecanització en marqués el declivi.
El projecte promocional del municipi preveu, expliquen des del consistori, un ampli conjunt d’accions per potenciar els recursos turístics d’Organyà. Entre aquestes, destaca la creació d’un canal propi de Wikiloc amb rutes de senderisme, BTT, ciclisme, gravel, barranquisme, aventura i escalada; la promoció del parapent com a activitat de referència mundial, i la difusió del patrimoni històric i literari vinculat a les Homilies d’Organyà i a les fires locals.
També s’ha impulsat l’enregistrament d’imatges a 360º del terme municipal a Google Street View, l’elaboració de mapes turístics i la distribució d’estovalles interactives als restaurants per donar a conèixer els atractius locals.