Més enllà de la formació que s’imparteix als centres educatius, el departament de l’Escola Andorrana, Formació andorrana i Formació professional també recull la intervenció que es fa a l’hospital Nostra Senyora de Meritxell per oferir atenció a infants i joves amb necessitats específiques de salut i hospitalització. S’assegura d’aquesta manera, conjuntament amb els professionals sanitaris que els acompanyen en el seu dia a dia, la continuïtat del seu procés educatiu i benestar integral.

Durant el curs passat es van incrementar els usuaris atesos educativament parlant al que es pot anomenar l’aula hospitalària: en van ser 45, quatre més que l’anterior. D’aquests, 10 ja havien estat atesos prèviament a l’hospital de dia infantojuvenil i 8 provenien del  Servei de Reeducació i Contingut Acadèmic (SRCA). Pel que fa al perfil, es constata l’elevada presència de l’educació postobligatòria (16) i primer d’ESO (10), que representen el 52% dels usuaris. Quant a la procedència, 26 alumnes provenien del sistema andorrà, 8 de l’espanyol, 5 del francès, i 5 d’altres centres privats o concertats.

En relació amb els resultats acadèmics i reorientacions, la  valoració general del curs que es fa des del departament és positiva, amb l’assoliment satisfactori dels objectius. Uns objectius que passen per donar suport integral a infants i adolescents en situació de vulnerabilitat psicoemocional, facilitar la continuïtat i l’èxit educatiu dins d’un entorn terapèutic, coordinar les actuacions entre els serveis educatius i sanitaris, potenciar la inclusió i la reintegració dels alumnes al sistema educatiu ordinari quan sigui possible i contribuir en la detecció i intervenció de dificultats d’aprenentatge.

També es fa constar que tots els alumnes de 4t d’ESO es van  graduar, excepte dos que continuaran amb escolarització compartida o que han estat admesos en formació professional. A més, es detalla que pel que fa a canvis de centre i derivacions, hi va haver sis alumnes derivats al SRCA, tres al centre terapèutic de joves Amalgama i un a hospitalització a Sant Joan de Déu.

El que sí que es fa notar és l’increment significatiu en l’atenció d’alumnat en trànsit i en situacions educatives complexes. També la ja esmentada consolidació dels equips, la millora de les infraestructures i l’estreta coordinació que es considera clau per assolir els objectius.

Espais i coordinació
Des del departament de l’Escola Andorrana, Formació andorrana i Formació professional igualment es valoren satisfactòriament les noves instal·lacions inaugurades al  febrer amb l’ampliació de 3 a 5 places d’hospitalització i la disposició d’una aula pròpia amb capacitat per a sis alumnes, equipada amb ordinador, accés a impressores i telèfon.

El departament també apunta que s’han consolidat els equips de treball i que la coordinació amb els centres educatius ha estat, en general, fluïda. Així, es fa notar que el sistema andorrà ha mostrat gran predisposició i col·laboració i que la coordinació amb el col·legi María Moliner va ser estreta. També amb el sistema francès es va mantenir  coordinació via correu i telèfon, tot i ser menys detallada i amb els nous inspectors s’assenyala que no es va establir cap tipus de coordinació. 

En la valoració pedagògica i terapèutica de la intervenció se subratlla que la tasca educativa ha estat satisfactòria malgrat la complexitat de la diversitat d’alumnes i es destaca l’aportació en la detecció de trastorns específics d’aprenentatge i atenció, en coordinació amb els equips terapèutics.

Finalment, com a prioritats de cara al futur es posa en relleu la necessitat de continuar reforçant l’atenció als alumnes d’educació postobligatòria, potenciar les accions de reorientació educativa i consolidar els nous espais i protocols de coordinació entre els diferents dispositius.

De 23 a 34 usuaris al Servei de reeducació
També el Servei de reeducació i contingut acadèmic va augmentar d’usuaris el curs passat, i va passar de 23 a 34 alumnes, tots ells de secundària, batxillerat i formació professional, i amb set noves sol·licituds que s’estaven revisant. Aquest dispositiu   ambulatori s’adreça a cobrir la necessitat de seguiment i de rehabilitació d’adolescents amb trastorn mental greu que presenten problemes conductuals que els impedeixen la seva integració en un entorn educatiu normalitzat. I a més de l’augment d’alumnes també es va detectar un increment de la complexitat dels perfils atesos, amb més necessitats específiques. 

Pel que fa a les propostes de millora, es veu necessari la incorporació d’un educador social per respondre a les necessitats psicoemocionals i de socialització i la reorganització d’espais  per millorar la concentració dels alumnes que s’atenen en el dispositiu.