Andorra ja ha superat els 2.000 casos de coronavirus des que va començar la pandèmia el mes de març passat. Concretament, segons ha informat el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, avui se n'han sumat un total de 2.050 després que des de dilluns s’hagin diagnosticat 84 persones més. En la segona onada ja se n’acumulen 1.195 i actualment n’hi ha 565 d’actius. A l’hospital avui hi ha 13 persones ingressades, 11 a planta i 2 a l’UCI, una de les quals ventilada mecànicament però que el ministre ha indicat que presenta una “evolució correcta”. Amb tot, els darrers dies també s’han fet cribratges als centres sociosanitaris i s'ha comunicat que s’ha detectat una dona de 93 anys que ha donat positiu i que era asimptomàtica. Benazet ha detallat que per precaució i per facilitar l’aïllament la dona ha estat traslladada a l’hospital.
Pel que fa a la situació a les escoles, hi ha 23 aules afectades pel virus. 7 classes aïllades parcialment, 16 totalment tancades i 13 més en vigilància passiva (es tracta d’aules on els alumnes portaven mascareta i per tant es considera que el risc de contagi és inferior i que no cal confinar tots els alumnes). També hi ha una escola bressol en vigilància passiva i una altra amb un infant aïllat.
El ministre ha indicat que encara és aviat per avaluar els efectes de dur posada la mascareta o no a classe i ha mantingut que des del ministeri de moment no han canviat les directrius. Així, referint-se al fet que algunes escoles hagin optat per fer obligatori l’ús de la mascareta, ha indicat que “hi ha algunes direccions que tenen un excés o més zel per evitar els contagis entre infants i adults”.
De la mateixa manera ha volgut posar de manifest alguns dels indicadors que es tenen en compte per avaluar la situació epidemiològica. La taxa d’incidència acumulada els darrers 14 dies és de 704 i del total de proves TMA/PCR que es fan, un 5% són positives. Igualment, ha insistit en la necessitat de fer baixar la taxa de reproducció (RO) per sota d’1. Tal com ja ha explicat avui mateix el BonDia, aquesta setmana se situa en 1,24 i si la tendència a la baixa es manté, la voluntat del Govern seria alleugerir les limitacions imposades ara fa una setmana i mitja. De fet, ja s’està treballant per trobar la fórmula de no ser tan estrictes, però alhora mantenir la seguretat. Per tot plegat ha tornat a fer una crida a la responsabilitat i ha demanat “un esforç” de tothom per assolir l’objectiu. De fet, ha apuntat que la idea seria poder encarar la temporada d’hivern amb una RO inferior a 1.
Hospital
Precisament avui el SAAS ha decidit restringir l’entrada de visites i acompanyants als pacients ingressats a l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell amb la finalitat d’evitar possibles contagis.
Pel que fa a les visites, a partir de l’1 d’octubre el nou horari és de 12.00 a 15.00 hores i de les 18.00 a les 21.00 hores. L’ús de la mascareta és obligatori per part tant del pacient com de la persona que fa la visita i s’ha de mantenir en tot moment la distància de seguretat entre ambdós. Pel que fa als acompanyants, incloent-hi pernoctacions, només s’autoritza en cas de pacients menors d’edat o amb discapacitat i/o baixa autonomia.
En qualsevol dels dos casos, visites i acompanyants, només hi pot haver 1 persona simultània a l’habitació. A més, es registraran les dades de totes les persones que entrin a les habitacions per poder detectar els contactes en el cas que el pacient s’infectés de SARS-CoV-2.