Un dels reptes que té sobre la taula el departament de Mobilitat de cara els propers anys és aconseguir un canvi de model que permeti una circulació "més sostenible, donant més protagonisme al vianant i al ciclista, reduint l'ús del vehicle privat i fomentant l'ús del transport públic". Així ho han posat de manifest tant el cap de Govern, Xavier Espot, com el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, en l'acte de commemoració del 25è aniversari de la creació de l'agència de Mobilitat, en el qual han assegurat que l'objectiu final és "millorar la qualitat de via de les persones i preservar el patrimoni natural".


Per aconseguir-ho, des del Govern ja està pràcticament enllestit el pla de mobilitat 2030, que està previst que es presenti d'aquí a unes setmanes, i que "aporta conclusions sobre el volum de trànsit que hem d'aconseguir reduir", va destacar Filloy, que va matisar que en cap cas és trànsit que desapareixerà, sinó que cal traspassar-lo de la mobilitat personal al transport públic "o altres mètodes de transport". El ministre no ha volgut avançar encara ni cap xifra sobre quina hauria de ser la reducció, ni tampoc estratègies concretes per assolir el canvi de model que es persegueix. Amb tot, ha explicat que s'analitzen diferents opcions, "com el transport segregat, és a dir, mètodes de transport on tinguem un carril segregat a al xarxa exclusiu per al transport públic perquè això ja donaria més puntualitat, o el transport per cable, que ja s'ha fet en altres països i que és molt fiable, contínu, ecològic i genera poc impacte en el medi ambient". Un conjunt d'estratègies, això sí, que s'hauran de tenir molt presents, també, en "l'urbanisme del futur". Entre les opcions, òbivament, també hi ha el mètodes de transport col·laboratiu "i una estratègia de pàrquings comuns" que donés opcions als residents i que també permetés als turistes deixar el cotxe aparcat i moure's en transport públic.


I és que Filloy, que ha recordat que al país es fan 140.000 desplaçaments diaris, dels quals 65.000 són a la vall central i el 67% es fan en vehicle privat, també ha assenyalat que la xarxa viària del país també ha d'absorbir els 4,5 mlions de vehicles de visitants que arriben cada any. Això fa que "a vegades l'absorció de la xarxa es pugui veure sobrepassada". Preguntat sobre l'encaix dels turistes en tot aquest model, ha indicat que s'han de valorar solucions que poden haver funcionat, per exemple, en altres països. Com el fet d'oferir una tarjeta integrada de transport públic amb la mateixa tarifa de l'allotjament. Això permetria deixar el cotxe a l'hotel i fer tots els desplaçaments en transport públic. "Però no estem treballatn encara en aquesta qüestió", ha matisat.


Precisament sobre la promoció del transport públic, Espot ha recordat "el projecte estrella" inclòs en el pla de mesures per afavorir la millora del poder adquisitiu dels ciutadans que comportarà que a partir del dia 1 de juliol el transport públic sigui gratuït per a tots els residents. "Estem convençut que aquesta aposta farà que la nostra xarxa de carreteres estigui menys col·lapsada i hi hagi menys vehicles privats i més desplaçaments col·lectius.


De la matixa manera, Filloy ha reconegut que el canvi de model i la definició de noves estratègies no deixarà enrere els treballs per seguir desenvolupant la xarxa viària si bé admet que cada cop és "més complex i més car".


L'acte de commemoració dels 25 anys del departament de Mobilitat s'ha dut a terme a la plaça de l'Espai Columba, un punt especial ja que tal com ha recordat el cap de Govern és l'indret on es va instal·lar el primer semàfor que hi va haver al país durant la dècada dels 70.