Cop d’efecte a la sessió de Consell de Comú d’Ordino. Hi havia expectació per saber si el projecte de centre sociosanitari a la parròquia tirava endavant. En principi s’havia de debatre i votar el punt de l’ordre del dia referent a la proposta d’aprovació del plec de bases per a l’ocupació i ús de béns de domini públic i la redacció del projecte i execució de les obres d’un aparcament soterrani i una residencia per a la gent gran. Però deprés de la lectura de tots els punts, el cònsol major, Josep Àngel Mortés, ha anunciat que la discusió i votacíó es posposava al dia 4 d’agost perquè ahir la majoria havia mantingut una reunió amb el cap de Govern amb l’objectiu d’introduir en el plec de bases algunes millores. En concret, una clàusula segons la qual l’adjudicatari de la concessió tindrà l’obligació de convencionar les places que l’Executiu consideri convenients i també que els nascuts o residents a la parròquia han de tenir preferència a l’hora d’entrar al centre.
Qui va demanar la reunió? La majoria o el Govern? Mortés no ha respost amb claredat a la pregunta. Ara bé, des de l’Executiu, s’afirma que “a demanda dels propis cònsols i dels consellers de la majoria, i a satisfacció del Govern”, l’Executiu es va comprometre a treballar algun retoc en el plec de bases que obligui l’empresa concessionària a convencionar places públiques, tal com s’ha dit. “Fins ara era possible però es vol reforçar aquest aspecte”, es conclou.
Perplexitat de l’oposició
Els grups de l’oposició s’han quedat extranyats per aquesta decisió i, en concret, el conseller de de X’Ordino, Enric Dolsa, ha posat el crit al cel pel que considera una ingerència del Govern en el projecte, del qual, d’altra banda, no està d’acord per la ubicació escollida perquè considera que “no és la correcta”. A més, ha expressat el seu malestar pel dia escollit per debatre sobre la qüestió perquè estarà de vacances i no hi podrà ser. També la consellera de Movem Ordino, Bàrbara Pàmies, s’ha afegit a la queixa pel canvi de data en la votació d’aquest punt i ha expressat que “no entenem el moviment d’última hora”. Igualment, ha subratllat que creuen que no hi ha ni planificació ni cap estudi que avali el projecte i que tampoc no han tingut temps per valorar el plec de bases que els va arribar divendres passat.
En les declaracions posteriors a la sessió de Consell, Dolsa ha tornat a qualificar el canvi de data per a la votació d’”escàndol vergonyós”. També ha posat sobre la taula que s’ha fet aquest moviment perquè ni tan sols els consellers de la majoria estan d’acord amb el projecte i “per calmar les aigües han retardat la cosa”. També ha denunciat “la pressa” i “insistència” del cònsol major per tirar endavant el projecte. Al seu parer, l’aprovació de la darrera modificació del POUP ha provocat “massificació en la construcció” i el desplaçament del centre neuràlgic d’Ordino. En definitiva, “una disbauxa total”. Al seu parer, el terreny on ha d’anar la residència s’hauria de dedicar a fer el pàrquing, jardins i zones d’esbarjo. I s’ha preguntat “què hi pinta Govern apagant aquest foc, de què es va parlar en la reunió, què es va prometre i si s’hagués votat avui, que hagués passat?”
Per la seva banda, Pàmies ha tornat a mostrar “decepció” i “la poca previsió i el poc estudi que hi ha al voltat d’aquest projecte”. I ha exposat molts dubtes sobre què passarà si d’aquí un temps la concessionària encarregada de la gestió de la residència marxa perquè no va bé. En concret, ha qüestionat què passarà amb els residents i amb els treballadors i quina serà la responsabilitat del Comú en cas que passi. A més ha posat sobre la taula que “Govern té molts terrenys aquí a Ordino, podria fer una residència amb amb la cessió, venda o lloguer d’un d’aquests terrenys” i no caldria l’ús d’un terreny parroquial.
Mortés es defensa
Mortés ha defensat la necessitat de places sociosanitàries al país i que ja fa almenys un parell d’anys que treballen en el projecte, recordant que era un dels usos que es volia donar a l’hotel Casamanya. Al seu parer “és una bona cosa” i respon a la missió que tenen encomanada: “les administracions estem per proposar solucions a necessitats”. Pel que fa al lloc, considera que “la ubicació és la millor ja que reuneix els requisits perquè la gent gran estigui el millor possible”. Mortés ha negat que “els canvis introduïts no s’han fet per obtenir més suports”.