Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús de les línies de transport públic interurbà operat per Autocars Nadal.
Un autobús de les línies de transport públic interurbà operat per Autocars Nadal.

Nadal diu que no rebenta preus i els números haurien sortit sense la Covid


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

Autocars Nadal considera que els atacs que ha rebut “de forma indiscriminada” per part d’altres empreses del sector només busquen desacreditar la companyia. La concessionària de dues línies nacionals de transport públic nega que es dediqui a rebentar preus i manté que si ara ha de demanar 600.000 euros al Govern per restablir l’equilibri econòmic (tal com preveu el contracte) és degut a la pandèmia de coronavirus, ja que ha continuat donant el mateix servei però amb menys passatgers. 

En aquest sentit, l’empresa destaca que des del setembre del 2019 al 14 de març del 2020, les línies interurbanes que opera estaven registrant un resultat positiu. Així, defensa que el lot 1, que inclou la Línia 1 i el Bus Exprés, és “rendible i és per aquest motiu que es va fer una oferta amb una aportació al Govern”. Amb tot, indica que “malauradament la pandèmia no ens ho ha permès”. 

Nadal remarca que l’oferta que va presentar al concurs de les línies interurbanes va ser la més valorada per d’altres factors a banda de l’aportació de diners,  com són l’atenció al client, el fet de tenir autobusos nous o més freqüència cap al Punt de Trobada. També recorda que el Lot 2 el va guanyar Coopalsa per 0,6 punts més que Nadal i que Andbus estava en tercer lloc per diferents motius, entre els quals no aportar la documentació financera adequada. 

La companyia, a més, va explicar que la demanda d’Andbus contra l’adjudicació del servei a Nadal i Coopalsa va ser desestimada per la Batllia i que ara Andbus ha recorregut al Superior. Amb tot, destaca que l’argument principal fa referència a la documentació financera i no pas a la baixa temerària de Nadal. 

Pel que fa a la política de preus, que empreses del sector han denunciat per massa agressiva, Autocars Nadal afirma que les tarifes es fan segons l’oferta i la demanda. Així, si hi ha poca demanda s’abaixa el preu i això fins a uns límits que garanteixen no perdre diners. A banda, es prioritza enllaçar un servei amb un altre per ajustar encara més el preu. D’aquesta forma, un autocar pot pujar un grup d’infants a Sorteny al matí i anar-lo a buscar a les quatre de la tarda i també fer un servei a la Seu d’Urgell entre mig matí i el migdia. “El mercat és lliure i el sol surt per a tothom”, es destaca des de l’empresa. 

Autocars Nadal també es defensa d’altres acusacions “molt greus” fetes pel CEO d’Andbus. Sosté que l’acomiadament de treballadors ha estat culpa de la pandèmia i no de Nadal, i diu que potser Andbus no va saber gestionar la crisi al principi, ja que no es va acollir als ERTOs des del maig com sí que van fer d’altres. A més, Nadal acusa Andbus de dir mentides quan parla del preu de contractar un autobús o del salari dels conductors. “Si un conductor té un cost de 110 o 115 euros, segons el senyor Vinseiro, potser el problema el tenen ells”, destaca, i afegeix que si un conductor d’Andbus guanya 3.000 euros “demà mateix segur que tindran moltes peticions de feina”. Així mateix, Nadal explica que vuit mesos abans de la pandèmia, Andbus va comprar Viatges Espanya per un preu molt superior al valor dels actius i amb més de 20 empleats. En aquest sentit apunta que potser el problema ha estat tenir més personal del compte i no pas la competència de Nadal. A l’últim, acusa Andbus de fer ofertes molt baixes en els concursos del transport comunal, un dels quals ja ha hagut de ser objecte d’una ampliació del contracte. 

Quant a les queixes de les empreses més petites, Nadal és conscient que no tenen capacitat per oferir els serveis que fa Nadal. Amb tot, assegura que això és mèrit propi i no pas conseqüència de formar part d’una multinacional com el Grup Julià. Afirma que cada delegació és autosuficient i que tan sols es creen sinergies entre delegacions a nivell comercial. Per tant, “el Grup Julià no fa cap aportació de capital per salvar una delegació”. 

Nadal
rebenta
preus
números
Covid-19

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte