Naturland ha facturat en els darrers 12 mesos fins a 3,9 milions d’euros, una quantitat que situa el parc “en la línia del pressupostat” i complint amb el pla de negoci previst. Així ho va posar de manifest el director de Naturland, Xavier Ajona, ahir al vespre en la reunió de poble que el Comú de Sant Julià de Lòria va celebrar per fer balanç del segon any de mandat i presentar els projectes previstos per a aquest any.
Ajona es va referir als darrers dotze mesos per poder treure l’efecte de les restriccions per fer front a la pandèmia de coronavirus que van marcar el primer quadrimestre de l’any passat. Amb tot, i malgrat trobar-se en una “situació lluny de l’habitual”, el director de Naturland va detallar que el parc va tancar l’exercici 2021 amb una facturació de 3,6 milions d’euros, una xifra que fins i tot millora en 200.000 euros la registrada l’any 2019, i per tant sense l’efecte de la pandèmia de coronavirus, a la vegada que va recordar que les aportacions del Comú a Camprabassa van passar el darrer any d’1,2 milions a 600.000 euros.
Tot i els “bons números”, Ajona va admetre que “encara queda molta feina per fer” per revertir la situació de la societat, i va insistir que es continua treballant en les dues línies marcades com són la de mirar d’allargar l’estada del visitant del parc, motiu pel qual s’ha reestructurat el producte per a tot el dia i s’ha limitat l’oferta d’activitats soles, i la de la desestacionalització i aconseguir que el client repeteixi, ja que fins ara “el producte estava pensat per a un sol dia a l’any”.
Així, la intenció és “continuar treballant i desenvolupant activitats”, tant pel que fa a la cota 1.600 com a la 2.000, i consolidar projectes ja en marxa com el Bike Center o el centre eqüestre. A més, es volen obrir nous espais comercials i, ja de cara a la primavera, començar amb la rehabilitació de les habitacions de la Borda de Conangle per poder “oferir al client un allotjament amb una experiència diferenciadora”, tal com va destacar Ajona, que va avançar també que aquesta temporada, en la qual s’esperen 120.000 visitants, ja s’han venut 300 forfets de dos dies, una de les novetats del parc.
En la reunió va intervenir també Antoni Bisbal en representació de Crowe Andorra, l’empresa que s’ha encarregat d’elaborar el pla de reestructuració econòmica de Naturland, que va defensar que el parc és del tot viable si pot assolir una facturació anual propera als 5,5 milions d’euros, possibilitat del tot factible canviant l’oferta i aconseguint elevar la despesa mitjana dels visitants. Així mateix, Bisbal va defensar l’operació mercantil que s’ha dut a terme d’ampliació i posterior reducció de capital de Camprabassa, moviment que ha servit per tenir la societat “dins la llei” i a la vegada dotar-la del coixí suficient per poder desenvolupar el pla de negoci i arribar a assolir beneficis.
La reunió de poble va arrencar amb la intervenció de la interventora del Comú, Montse Neras, que va repassar les xifres del pressupost de l’exercici 2020 incidint especialment en el fet que l’endeutament formalitzat ha baixat 12 punts en relació amb el del 2019, i s’ha passat d’un 135% a un 123% del sostre del 200% que marca la llei.
Després de la projecció d’un vídeo on es van repassar els diferents projectes que s’han tirat endavant des de la corporació, com ara el Centre de Dia, l’espai Laurèdia Jove o el nou dipòsit d’aigua a Nagol, el cònsol major, Josep Majoral, va destacar la tasca duta a terme en un any “marcat per la Covid” i va celebrar que “els números van millorant i hem reduït la despesa i el deute”.
En relació amb la feina que queda per fer i es vol tirar endavant, el cònsol va insistir que el projecte més complicat que encara no s’ha pogut impulsar i que “és el pal de paller de l’economia de la parròquia” és l’universitari. I en aquest sentit, va recordar que “estem en procés de licitació del pla de viabilitat econòmica de l’execució de la residència universitària”, tot i que “la meva gran il·lusió seria poder marxar del mandat amb un inversor i havent començat a col·locar la primera pedra” de l’estructura.
Així mateix, el cònsol major, que sobre Naturland va destacar que “hi ha un full de ruta clar i es té clar cap a on es vol anar”, va remarcar el procés participatiu per embellir l’avinguda Verge de Canòlich com un dels projectes més significatius, “no pel cost, sinó pel fet”. I en aquesta línia, va assegurar que si una cosa tenia clara l’equip de govern comunal ja des del “minut zero” és que “Sant Julià ha de ser un projecte dels lauredians, i prova d’això són aquests projectes de processos participatius”.