A principis d’aquest mes de novembre es va publicar al BOPA la pròrroga del concurs per trobar una empresa que es faci càrrec del transport sanitari  no assistit, un servei que fins ara i des de fa molts anys realitza la Creu Roja Andorrana. Segons va explicar el director de l’entitat, Jordi Fernández, al concurs es van presentar dues empreses, Ambulàncies del Pirineu i Ambulàncies Valira, i s’està a l’espera que es faci oficial quina de les dues l’ha guanyat.  Fernández va compartir que a partir del moment que se’ls comuniqui qui serà l’adjudicatària, aquesta empresa es posarà en contacte amb la Creu Roja per fer el traspàs. I és aquí on sorgeix una nova preocupació: “el dubte és si tenen o no els vehicles”. Per què? Segons va explicar, segons informen els proveïdors de vehicles industrials els terminis d’entrega de lliurament per a aquests tipus de transports són d’entre 10 i 12 mesos. “Això està creant molta incertesa” perquè ni l’entitat ni els que fins ara són els seus empleats saben fins quan hauran de continuar mantenint el servei.

Fernández va recordar que el  conveni que l’entitat té amb els 11 empleats que actualment fan el servei és que els assumirà l’empresa que guanyi el concurs. Igualment, va fer notar que “nosaltres prestarem el servei fins que la nova empresa adjudicatària tingui l’estructura i els recursos per assumir el servei”. A més, periòdicament es publiquen al BOPA les successives pròrrogues per portar a terme aquest transport, la darrera era fins al 30 de setembre. I “tot i que no n’ha sortit una de posterior, seguim fent el servei que ha quedat prorrogat tàcitament”. Però “ens entristeix una mica la situació”, va subratllar, perquè tot i entendre la voluntat de la necessitat de transparència dels recursos públics, “no sé si tot s’ha de privatitzar en l’àmbit social i sanitari. És el meu dubte”, va expressar. De fet, aquest neguit ja va ser exposat per l’entitat el maig passat durant la presentació de la memòria del 2021. I és que el vicepresident de la Creu Roja, David Fraissinet, va dir llavors que la voluntat de l’entitat era renovar el conveni amb el Govern pel transport sociosanitari, i no competir en un concurs amb empreses privades.

Des de l’entitat estem “preocupats per aquestes persones”, va remarcar el director de la Creu Roja, perquè “al final és una situació difícil de gestionar”. En aquest sentit, va fer notar que quan una persona sap que ha de fer un canvi d’empresa i que aquest traspàs estarà enllestit en un o dos mesos és una cosa, però si ha d’esperar tot un any, la situació és molt diferent. Per aquest motiu va reiterar que “és  de mal fer, ho veig complicat”. De tota manera va voler deixar clar que “no és culpa de ningú”, sinó de les circumstàncies conjunturals que s’estan donant en aquests moments. 

Transport i centres de dia
Quant als vehicles que fan actualment el servei de transport no medicalitzat, Fernàndez va apuntar que són molt vells perquè fa anys que no els han  renovat. Ara bé, com que els centres de dia legalment han de tenir un transport adaptat, “el que farem és recondicionar els que estiguin millor i la resta els donarem de baixa”. Encara que no sigui ben bé el mateix, “és força similar”. En aquest sentit, va explicar que de fet ara ja tenen aquesta segona estructura de vehicles adreçada als usuaris dels centres de dia. Així, cada dia els van a buscar al seu domicili, i al vespre els retornen a  casa. Es tracta d’un procés similar a l’altre amb vehicles i tècnics a part per poder donar compliment a aquest servei. L’impacte que tindran és que l’activitat es veurà reduïda. 

Els centres de dia de la Creu Roja, a ple rendiment
Tant el ministeri d’Afers Socials com la Creu Roja Andorrana confirmen que actualment hi ha llista d’espera per als centres de dia i també per als centres sociosanitaris. En aquest sentit, el director de la Creu Roja Andorrana, Jordi Fernández, va apuntar que al centre de dia que l’entitat té a Andorra la Vella només  tenen lliure una de les 42 places, ja que han tingut la baixa d’un padrí que ha hagut de ser hospitalitzat fa poc. Pel que fa al centre de dia del Comú de Sant Julià que també gestiona l’entitat queda només una plaça lliure de les 10 que tenen. Segons Fernández, segur que aquestes places es cobriran pròximament perquè hi ha llista d’espera  però no sap si es trigarà molt.