“Fa més de 10 dies que intentem fer les nòmines i no podem.” Així ho va manifestar ahir la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra (AHA), Cristina Canut. Una dificultat compartida per “molts hotelers”, va explicar. El motiu podria ser que el departament de Treball no ha traspassat les dades a la CASS, però és que precisament el problema s’agreuja per la impossibilitat de comunicar amb Treball per saber què falta o quin error hi ha en els expedients d’ERTO per poder generar adequadament els butlletins de salari i, el més important, que els empleats que estan en aquesta situació puguin cobrar. Així, si en altres ocasions hi havia hagut retard pel que fa al pagament de la part del salari de la qual es fa càrrec el Govern, ara tampoc no poden pagar la part corresponent a l’empresa. 

Segons Canut, el problema vindria perquè Treball no ha passat les dades de tots els ERTOs a la CASS. En aquest sentit, la CASS ha informat que “per la nostra part no hem detectat cap incidència”. Així, expliquen que segueixen el mateix procediment que fins ara. Un procediment que consisteix a carregar als fulls de cotització de cada empresa els treballadors en suspensió temporal de contracte “informats i validats pel departament de Treball”. Alguns dels treballadors ja han començat a notar la dificultat de fer efectives les seves obligacions pel que fa al pagament de subministraments, lloguers i hipoteques perquè estem “a 9 de febrer”, va explicar Canut, tot i que les entitats bancàries són “flexibles”, va afegir.

La percepció de les dues patronals hoteleres és que el departament de Treball està desbordat i els funcionaris que han d’entrar totes les dades referents als ERTOs “no donen abast” i “estan col·lapsats”. Segons el director de la Unió Hotelera d’Andorra, Jordi Pujol, fa dues setmanes que ja han posat el focus sobre aquesta situació que es va complicant, ja que “cada mes es canvia el sistema”. El Govern es va comprometre a millorar el sistema de traspàs de les dades de Treball a la CASS, però de moment “no s’està veient la millora”, va dir. Ara bé, es mostren comprensius: “ens preocupa però ho podem arribar a entendre”.

El que provoca més impotència, però, és no poder comunicar ràpidament amb el departament de Treball perquè l’error a l’hora de traspassar les dades no ha de venir donat necessàriament per aquest departament o per la CASS. Pot tenir el seu origen en l’empresa. Ara, si no hi ha un ràpid retorn i una comunicació àgil es perd molt de temps a resoldre’l. 

Pujol va proposar fins i tot una possible solució, com ara el repartiment de la feina dels funcionaris de Treball, de manera que n’hi hagués uns dedicats a les petites empreses i uns altres a les grans. Ara bé, va reconèixer que tots els que hi treballen hi dediquen moltes hores. 

Els treballadors del sector hoteler en ERTO no són els únics que estan patint els retards en els cobraments dels salaris. Ahir, a les xarxes socials hi havia altres àmbits que preguntaven als seus amics si havien cobrat o no. I uns quants explicaven que no ho havien fet pel col·lapse de Treball i el retard en l’autorització dels ERTOs, entre d’altres.