L’ocupació hotelera del mes de juliol es tanca amb un 70,13% d’ocupació en els establiments associats a la Unió Hotelera d’Andorra (UHA). Des de l’entitat es valora positivament el creixement de 3,95 punts respecte al 2025, quan va ser del 66,18%, tot i que es recorda que el repte de la desestacionalització persisteix després d’un maig i un juny més fluixos. De fet, el més magre d’aquests dos mesos ha estat el maig, amb un 40% d’ocupació, un 10% menys que el mateix mes del 2025. Al juny es va assolir un 50,6%, un 2,6% menys que l’any passat.

Així doncs, el sector hoteler respira amb optimisme de cara a la temporada d’estiu. Es considera que les dades fan palès un canvi en els hàbits de consum dels turistes, que busquen cada vegada més indrets segurs, vinculats a l’aire lliure i que fugin de les temperatures extremes de la costa. L’entorn de muntanya del país, sumat a una oferta hotelera de qualitat i a una àmplia agenda d’esdeveniments comercials i culturals, es creu que s’han convertit en els principals actius per atraure un volum de visitants superior al de l’exercici anterior.

Tot i les bones dades del juliol, però, la patronal demana prudència i recorda que cal fer una lectura de conjunt de tota la temporada. I és que els mesos de maig i juny van registrar uns nivells d’ocupació per sota de les previsions inicials del sector, tal com s’ha dit. Aquest desequilibri posa de manifest que aconseguir una demanda estable durant els dotze mesos de l’any continua sent la gran assignatura pendent del turisme andorrà. L’esforç conjunt de Govern, comuns i professionals se centra ara a reduir la dependència estricta dels mesos de màxima afluència.

Mirada posada a l’agost
Amb tot, el sector té la mirada posada en les pròximes setmanes. Històricament, l’agost és el mes determinant que acaba decantant la balança econòmica de l’estiu. De moment, el ritme de reserves actual presenta un lleuger avantatge en comparació amb el mateix període de l’any passat, una dada que es veu encoratjadora des de l’UHA i que s’afegeix a la bona dinàmica de la passada campanya d’hivern. L’objectiu estratègic a llarg termini continua sent clar per al sector hoteler: consolidar la tendència per fer d’Andorra una destinació atractiva de gener a desembre.

També des de l’Associació d’Empreses d’Allotjaments Turístics (AEAT) tenen la mirada posada en el mes d’agost. I és que és aquest mes el que concentra la previsió més forta, amb un 57,2% ponderat.
 
De fet, en les previsions que podrien oscil·lar entre el 70% i el 90%,  s’assenyala que el salt del juny a l’agost és  de més de 30,6 punts percentuals ponderats. Entrant al detall de les diverses zones, on esperen una ocupació més elevada és a Arinsal amb un 90% seguit del Tarter amb un 71,3% i d’Ordino amb un 69,3%. A Canillo, la previsió se situa en un 55% i pel  que fa al Pas de la Casa, que concentra 255 apartaments,  puja fins al 45,3%. I on es focalitza la previsió més baixa és a la parròquia d’Encamp amb només un 30%.

Analitzant les dades del juliol en el cas dels allotjaments turístics, ens trobem amb una mitjana que se situa entre el 60% i el 65%. Així, les ocupacions més altes s’han assolit a Ordino (83,4%), Bordes d’Envalira (82,4%) i Arinsal (75%). Han estat el Pas de la Casa i Encamp les zones on s’han registrat les ocupacions més baixes amb un 45,3% i un 10% respectivament.